تاریخ فیزیکدانان

در جلسه‌ی تاریخ فیزیکدانان دهم آبان، زمانه و دستاوردهای شگرف جناب جیمز کلارک ماکسول مرور شد و قسمت‌هایی از یک ویدئو درباره‌ی او به نمایش درآمد.

 

جیمز کلارک ماکسول James Clerk Maxwell

تولد: ۱۸۳۱، ادینبرو اسکاتلند؛ وفات: ۱۸۷۹، کمبریج انگلستان

 

ماکسول برآمده از خانواده‌ای سرشناس بود. خانواده‌ای سرشار از استعداد هنری و عقلانی. در ۱۹ سالگی وارد دانشگاه کمبریج شد و خیلی زود به عنوان نابغه‌ای که بدون زحمت به نتایج عالی می‌رسد مطرح شد. پس از فارغ‌التحصیلی، در بیست و پنج سالگی به عنوان استاد دانشگاه وارد عرصه‌ی علم شد و تا چهل و هشت سالگی که در اثر ابتلا به سرطان وفات کرد، زمینه‌های بسیار متنوعی از علم را توسعه داد. از توضیح چیستی حلقه‌های سیاره‌ی زحل و رنگ سنجی گرفته تا مکانیک آماری و الکترومغناطیس.

ماکسول کتابی نوشت به نام رساله‌ای در الکتریسیته و مغناطیس. این کتاب از حیث اهمیت، مانند کتاب پرینسیپیای نیوتون است.

به قول میلیکان: یکی(پرینسیپیا) جهان مکانیکی نوینمان را خلق کرد و دیگری(رساله‌ای در الکتریسیته و مغناطیس) جهان الکتریکی نوینمان را.

ماکسول در پیش‌برد نظریه‌ی مکانیک آماری هم سهم بسزایی داشت و از مشکلات این نظریه آگاه بود. با این حال برخلاف عده‌ای از هم‌قطارانش به سراغ توجیه‌های من‌درآوردی نرفت و معتقد بود: جهل کاملاً آگاهانه، مقدمه‌ی همه‌ی پیشرفت‌های واقعی در شناخت است.پیشرفت مورد نظر او، ظهور مکانیک کوانتومی بود.

 

 

گروه آموزشی فیزیک