تاریخ فیزیکدانان

در تاریخ هفدهم آبان، نشست تاریخ فیزیکدانان با محوریت لرد کلوین در اتاق فیزیک برگزار شد. علی‌رغم فرارسیدن ایام امتحانات میان‌ترم، دانش‌آموزان زیادی در این جلسه شرکت کردند.

 

 

 

ویلیام تامسون(لرد کلوین)William Thomson(Lord Kelvin)

تولد: ۱۸۲۴ایرلند؛ وفات: ۱۹۰۷ اسکاتلند

 

پدرش استاد ریاضی در دانشگاه بود و بهترین آموزش‌ها را برای ویلیامِ جوان فراهم کرد. این آموزش‌ها به نتیجه رسید و یکی از سرشناس‌ترین عالمان قرن نوزدهم پدیدار شد.

ویلیام تامسون در دوره‌ای از تاریخ بریتانیا، موسوم به عصر ویکتوریا زندگی می‌کرد. بریتانیا در این عصر از لحاظ وسعت مستعمرات و پیشرفت‌های تکنولوژیک در اوج بود. و ویلیام تامسون در این پیشرفت‌ها نقش بسزایی داشت. یکی از نیازهای جدی حکومت بریتانیا در آن زمان، ارتباط تلگرافی بین لندن و مستعمرات بریتانیا بود و مسئولین تلگراف که امیدوار بودند لندن و تمام مستعمرات را با کابل تلگراف به هم مرتبط کنند، به یک مشاور علمی نیاز داشتند تا در مورد وجوه فنی این اقدام مثل ابعاد بهینه‌ی کابلها و شرایط اجرایی این طرح به آن‌ها مشورت بدهد. ویلیام تامسون که موقعیت بی‌رقیبی در این مسائل داشت وارد این حوزه شد و با موفقیت سرپرستی پروژه‌ی بزرگ کارگذاشتن نخستین کابل تلگراف در اقیانوس اطلس را عهده‌دار شد. در سال ۱۸۶۰ و بعد از این موفقیت بزرگ، به پاس خدماتش به بریتانیا لقب Sir به او اعطا شد.

در اواخر دهه‌ی ۱۸۴۰ به کارهای سعدی کارنو علاقه‌مند شد و با استفاده از مفاهیمی که او معرفی کرده بود، مقیاس دمای مطلق را تعریف کرد.

سر ویلیام تامسون در اواخر عمر به چهره‌ی ماندگار علمی در غرب مبدل شده بود و با اختراع ابزارهای دقیق اندازه‌گیری و ثبت آن‌ها به نام خودش، ثروت کلانی را می‌اندوخت.

در سال ۱۸۹۲ با ارتقا به مقام اشرافیت بریتانیای کبیر، بارون کلوین نام گرفت (که به شکل لرد کلوین درآمده است). او نخستین دانشمند انگلیسی بود که به چنین افتخاری نائل شد. و نام کلوین را هم از رودخانه‌ای که در نزدیکی دانشگاه گلاسگو جریان دارد برگزید.

او سرانجام در کلیسای وست‌مینستر در نزدیکی آیزاک نیوتون برای همیشه آرام گرفت.

گروه آموزشی فیزیک