تاریخ فیزیکدانان

نشست تاریخ فیزیکدانان ۲۵ بهمن به یکی دیگر از بانیان اصلی مکانیک کوانتومی، یعنی اروین شرودینگر اختصاص داشت. در این جلسه طبق روال همیشگی زندگی و روزگار شرودینگر بررسی شد و در انتها اندکی در مورد دستاوردهای علمی او هم صحبت شد.

 

اروین شرودینگر     Erwin Schrodinger 

متولد ۱۸۸۷ وین، متوفی ۱۹۶۱ وین

اروین تنها فرزند خانواده بود و در رفاه بزرگ شد. در خانه‌‌ی آنها علاوه بر زبان آلمانی به زبان انگلیسی هم صحبت می‌شد. چرا که مادربزرگ مادری‌اش اهل انگلستان بود. در نتیجه اروین به هر دو زبان مسلط بود. در دوران دبیرستان همیشه شاگرد اول بود. در سال ۱۹۰۶ وارد دانشگاه وین شد و طی چهار سال دکتری گرفت. در مدت جنگ جهانی اول در جبهه بود و پس از جنگ دوباره به کار دانشگاهی پرداخت و وارد عرصه‌ی فیزیک اتمی شد. در سال ۱۹۲۶، شرودینگر در فورانی از فعالیت‌های خلاق که در تاریخ علم کم نظیر است، شش مقاله نوشت و بنیان‌های فیزیک را برای همیشه تغییر داد. او در این مقالات معادله‌ای را بدست داد که تحول زمانی یک سیستم کوانتومی را مشخص می‌کند.

شرودینگر از سال ۱۹۲۷ در دانشگاه برلین جانشین ماکس پلانک شد. او در سال ۱۹۳۳ که هیتلر در آلمان به قدرت رسید، در اعتراض به سیاست‌های حزب نازی از آلمان به انگلیس رفت. او تنها دانشمند برجسته‌ای بود که بدون اینکه یهودی باشد و یا حتی کسی از خویشاوندانش یهودی باشند، به نشانه‌ی مخالفت با نازی‌ها آلمان را ترک کرد. در همان سال به اتفاق پل دیراک برنده‌ی جایزه‌ی نوبل شد.

شرودینگر در چند دهه‌ی پایانی عمرش کار خارق‌العاده‌ای در زمینه‌ی فیزیک انجام نداد. اما در زمینه‌های دیگری منشا تحولات عمده شد. مثلا در سال ۱۹۴۴ کتابی نوشت به نام«?What is life». او با نوشتن این کتاب در واقع علم جدیدی به نام زیست‌شناسی مولکولی را پایه‌گذاری کرد. کریک و واتسون که در سال ۱۹۵۳ ساختار DNA را کشف کردند، بسیار تحت تاثیر این کتاب بودند و از آن الهام گرفتند.

شرودینگر در سال ۱۹۶۱ بر اثر ضعف قلب و دستگاه تنفسی درگذشت.

 

 

گروه آموزشی فیزیک