گزارش کارسوق ریاضی

کارسوق ریاضی با موضوع پلیومینو جمعه 2 آبان ماه برگزارگردید

 

گزارش برگزاري كارسوق پليومينو

كارسوق پليومينوها با محوريت بررسي ساختارهاي دوبعدي و سه‌بعدي موجودات رياضي به نام پليومينو از طريق حل مسأله و معما در روز جمعه 2 آبان ماه، با حضور 37 دانش‌آموز پايه‌ي اول دبيرستان و پنج نفر از دبيران و مربيان رياضي برگزار شد. در اين كارسوق، پس از گروه‌بندي دانش‌آموزان به‌صورت گروه‌هاي سه‌نفره (و يك گروه چهار نفره) يك سخنراني عمومي صورت گرفت تا دانش‌آموزان با پليومينوها آشنايي اوليه پيدا كنند و روند برگزاري كارسوق را بدانند. در بخش نخست سه ارائه‌ي 50 دقيقه‌اي به‌صورت موازي برگزار شد كه در آن‌ها از هر گروه، يك دانش‌آموز مي‌بايست شركت مي‌كرد.

سپس بخش اصلي كارسوق به‌مدت دو ساعت و نيم اجرا شد. اين بخش شامل حل مسأله (پرسش)، حل معمّا (كاوش) و پروژه‌ي ساخت پليومينوهاي سه‌بعدي از طريق مكعب‌هاي ساخته‌شده با كارت، به‌صورت گروهي بود. حين برگزاري اين بخش، پذيرايي انجام شد و پس از پايان بخش اصلي، براي استراحت، ناهار و نماز به دانش‌آموزان يك ساعت وقت داده شد.

در بخش نهايي كارسوق، مسابقه‌ي بين گروهي وجود داشت. در اين مسابقه كه به‌صورت دو نفره انجام مي‌شود، افراد هر گروه به‌صورت جدا از هم با فردي از گروه ديگري بازي مي‌كردند. پس از انجام 10 سري بازي، اين بخش هم به پايان رسيد. در پايان توضيحاتي راجع به روش برد بازي و كاربردهاي پليومينوها داده شده و كتاب پليومينو از «سولومون گولوم» نيز معرفي شد. پس از جمع‌بندي امتيازها و معرفي تيم برنده، جوايزي با حضور معاونت پژوهشي به افراد برنده اهدا شد.

 

پژوهشی | کار سوق