اردوی رصد طالقان

اردوی رصد در روستای دیزان شهرستان طالقان در تاریخ 30 و 31 مردادماه سال جاری برگزار شد

 

گزارش رصد 30 و 31 امرداد دبیرستان علامه حلی تهران – روستای دیزان –شهرستان طالقان

رصد در روستای دیزان، دبیرستان شیخ مرتضی دیزانی در تاریخ 30 و 31 مردادماه سال جاری با حضور 14 نفر از دانش آموزان گروه نجوم مرکز برگزار گردید.

در ساعت 14:20 دقیقه روز 5 شنبه 30 مرداد، حرکت به سمت دیزان از دبیرستان علامه حلی آغاز شد و در ساعت 19:15 به مقصد رسیدیم. در طول مسیر برنامه هایی که باید در طول شب رصدی انجام میشد برای دانش آموزان تشریح شد. در مدت زمانی که تا تاریکی شب فرصت داشتیم، پس از جابجایی وسائل و مستقر شدن در محل اسکان، دانش آموزان با انجام بازی والیبال خود را برای یک شب پرماجرای رصدی آماده کردند.

سپس تلسکوپها را مستقر کردیم. در این برنامه از دو تلسکوپ 8 اینچ نیوتونی و یکی دوربین دوچشمی 100*25 مدرسه استفاده شد و نیز دو تن از دانش آموزان هم تلسکوپ دابسونی خود را همراه داشتند. پس از صرف شام، در ساعت 21:45 رصد آسمان آغاز شد. در ابتدا مقدمات آشنایی با آسمان، مثل نحوه جهت یابی از روی صورفلکی و پیمایش در آسمان آموزش داده شد. سپس دانش آموزان نحوه استفاده از تلسکوپ و دوربین دوچشمی را آموختند و با راهنمایی معلمان رصدی و اطلسهای آسمان شب اجرام آسمانی مختلفی، اعم از سحابی، دنباله دار، کهکشان، ستاره دوتایی و خوشه های ستاره ای را رصد کردند.

در طول برنامه رصدی هم دانش آموزان ضمن گفتگو درباره مباحث مختلف کیهان شناسی و شناخت عالم ، با نحوه عکاسی از آسمان شب و پروژه های پژوهشی قابل انجام در این زمینه آگاهی یافتند.

برنامه تا حدود ساعت 5 بامداد ادامه یافت و دانش آموزان علاقمند و با انگیزه تا نزدیک صبح مشغول رصد و استفاده از سکوت و آرامش حاکم بر روستای دیزان بودند.

در نهایت در ساعت 9 و سی دقیقه پس از صرف صبحانه و جمع کردن وسایل راهی تهران شدیم. در ساعت 13:30 هم به دبیرستان علامه حلی رسیدیم.

 

در پایان از مدیریت مرکز؛ معاون پژوهشی و سرپرست و دبیران گروه نجوم و همکاران آموزش و پرورش روستای دیزان و دبیرستان شیخ مرتضی دیزانی صمیمانه تشکر و قدرانی مینماییم.