معاونت پژوهشی

چرا پژوهشی؟
 
آیا موفقیت‌های دانش آموزان در دوره دبیرستان مرتبط به استعداد‌ عمومی است یا اینكه بهوجود «استعداد خاص» همانند ریاضی، فن‌آوری و …مرتبط است؟
 
یك دانش‌آموز چگونه زمینه‌های مورد علاقه خود را می‌یابد؟ آیا یك امر «تصادفی» است؟ و یا یك اتفاق خوب و مثبت باعث بروز استعداد‌های او می‌شود؟
 
آیا استعدادهای دانش‌آموزان امری قابل «تشخیص» است؟ و می‌توان سطح توانمندی دانش‌آموز را حدس زد و او را به آن سمت و سو سوق داد؟
 
و آیا در هر حال بهترین راه تشخیص ، فراهم كردن زمینه‌های مختلف پژوهشی و تشویق دانش آموزان به تجربه و حضور فعال در این مقوله نیست؟
 
آری. معاونت پژوهشی وظیفه دارد نهفته‌ترین استعداد‌ دانش‌آموز ایرانی را بیابد و شكوفا كند.

شیوه ثبت گزارش کار پژوهشی

با سمه تعالیقابل توجه دانش آموزان پایه دهمبا سلامهمانطور که در برنامه اردوی آشنایی توضیح داده شد ، همه دانش آموزان موظف هستند گزارش کار خود را بر روی سایت مرکز قرار دهند. برای این منظور ، روش ایجاد ، مشاهده و ویرایش گزارش کار به صورت مصور در اینجا آموزش داده خواهد شد.1-      در مرحله اول شما باید از این طریق وارد صفحه ورود رمزعبورشوید .          2-      حال با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد صفحه کاربری خود شوید.        3-      پس از ورود به صفحه کاربری خود ، با چنین صفحه ای مواجه خواهید شد. حال از منوی بالای صفحه ، وارد بخش معاونت پژوهشی شوید.              4-      در قسمت منوی سمت راست صفحه معاونت پژوهشی بر روی ایجاد گزارش کار کلیک نمایید تا بتوانید گزارش کار خود را ایجاد  کنید.       5-      پس از ورود به صفحه گزارش کار :الف ) ابتدا باید عنوان را یادداشت کنید . مثلاً عباراتی نظیر " گزارش فعالیتهای جلسه اول اردوی آشنایی دبیرستان " و یا گزارش فعالیت کلاس آزمایشگاه شیمی"توجه : در این بخش نیازی به ذکر تاریخ گزارش نمی باشد . چرا که تاریخ به صورت خودکار در گزارش شما درج خواهد شد.ب) در ادامه کار در بخش " شرح " شما باید متن گزارش خود را یادداشت نمایید و توضیحات لازم مربوط به فعالیت "عنوان" را ارائه دهید.ج) در قسمت بعد شما باید عنوان پروژه خود را انتخاب نمایید . اما در حال حاضر با توجه به اینکه پروژه شما تایید و ثبت نشده است گزینه "هیچکدام " را انتخاب نمایید.د) در قسمت بعد شما باید تاریخ انجام فعالیت را تنظیم نمایید . در صورتی که تاریخ را تغییر ندهید ، به طور پیش فرض تاریخ جاری سیستم به عنوان تاریخ گزارش شما ثبت می گردد.هـ ) و در نهایت باید بر روی دکمه "ذخیره " کلیک کنید تا گزارش شما ثبت شود.                6-      اگر گزارش شما به درستی ثبت شده باشد ، در مرحله بعد باید پیغام " گزارش کار < عنوان > با موفقیت ایجاد گردید " نمایش داده شود . همچنین عنوان ، نویسنده ، تاریخ ، خلاصه و عقربه امتیاز گزارش کار شما در لیست گزارش کارهایتان نمایش داده خواهد شد. عقربه امتیاز برای هر گزارش در نظر گرفته شده است که پس از مشاهده دبیر و ثبت امتیاز برای گزارش کار شما ، امتیاز آن قابل مشاهده است.          7-      شما می توانید از بخش "گزارش کارهای من"فهرست گزارش کارهای ثبت شده خود را ببینید که با کلیک بر روی هر عنوان ، می توانید جزییات هر یک را مشاهده نمایید. با تشکردفتر معاونت پژوهشی

چگونه یک مقاله مناسب بنویسیم

چگونه یک مقاله مناسب بنویسیم دستورالعمل‌ نگارش‌ و تدوين‌ مقاله وچکیده با توجه به اهميت يکسان بودن تدوين مقالات و به‌ منظور آشنايي‌ و آگاهي‌ دانش آموزان ‌ با نحوه ی‌ نگارش‌، ضروري‌ است‌ ‌ نكات‌ زير‌ را هنگام‌ تنظيم‌ مقاله رعايت‌ نمایند.الف‌- ترتيب و موارد صفحات : 1- روی جلد: (توجه: صفحه سوم نيز مشابه اين صفحه است.) آرم سازمان نام دبیرستان ......... (BZar Bold 13)عنوان مقاله (Titr Bold 18)استاد راهنما: (BZar Bold 15)نام طراحان : (BZar Bold 15)....... ماه ...13 (BZar Bold 13)2ـ اولين صفحه: سفيد 3ـ دومين صفحه: بسم ا... الرحمن الرحيم (در وسط صفحه) 4- سومين صفحه ( تکرار طرح روی جلد ) 5-‌ چهارمين صفحه: سپاسگزاری (اختياری) 6- پنجمين صفحه: تقديم اثر (اختياری) 7- ششمین صفحه :چکيده : چکيده شامل هدف تحقيق، روش تحقيق و نتايج به دست آمده به طور مختصر می باشد و بايد حداقل 200 کلمه و حداکثر دو صفحه بدون ذکر فرمول، شکل و منابع باشد. 8- فهرست: به ترتيب فهرست مطالب، شکل ها و جدول ها و فهرست مطالب بايستی شامل فصل ها، بخش ها و قسمت ها باشد. تصويرها، نمودارها و منحنی ها با لفظ شکل ارائه می شوند. مانند : فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول: …… 1-1- ………………………………………………………………………… فصل دوم: …… 2-1- ………………………………………………………………………… 2-2- ………………………………………………………………………… 9- مقدمه: در اين قسمت به معرفی مقاله و مختصری در مورد محتوای فصول پرداخته می شود. (اختياری) 10ـ متن‌ اصلي مقاله : ‌ تعيين تعداد فصل ها و محتوای آنها باید با نظر استاد راهنما باشد. ۱1- منابع و مآخذ ۱2- پيوست ها: (در صورت وجود) 13- واژه نامه: (اختياری) ۱4- چکيده ی انگليسی (اختياری) توجه: در تدوين‌ و تايپ‌ صفحات‌ مقاله‌ از هيچگونه‌ كادر تزئيني‌ و تذهيب‌ استفاده‌ نگردد.ب‌- نحوه ی نگارش 1- نرم افزار مورد استفاده برای تايپ مقاله Microsoft Word می باشد. 2ـ متن چکيده با قلم BZar 14 و کلمه "چکيده" در اولين خط با قلم BZar 13Bold در اول سطر درج شود. 3- متن مقدمه با قلم BZar 13 و کلمه "مقدمه" در اولين خط با قلم BZar 12 Bold در اول سطر درج شود. 4- متن اصلی مقاله بايد روی يک طرف کاغذ A4 با قلم BZar 14 و با فاصله خطوط يک سانتيمتر(Line Spacing | Multiple 1.2) و حاشيه های صفحات 2.5 سانتیمتر از سمت راست – 2.5 سانتیمتر از سمت چپ – 2 سانتیمتراز بالا و 3 سانتیمتر از پایین صفحه باشد. 5- ازصفحه ی فهرست تا صفحه ی اول متن ، صفحات با حروف الفبا در پايين صفحه شماره گذاری می گردد. 6- صفحات متن با اعداد 1، 2، 3 و در پایین صفحه وسط کاغذ شماره گذاری می شود. بر روی صفحه ی اول هر فصل، شماره ی صفحه ذکر نمی شود، ليکن به حساب می آيد. 7- قسمت های مختلف هر فصل با اعدادی نظير 6-4 يا 6-4-2 مشخص می شود که عدد 6 شماره ی فصل، عدد 4 شماره ی بخش و عدد 2 شماره ی قسمت است. شماره و عنوان هر فصل با قلم BZar 18 Bold، بخش های مختلف فصل ها با قلم Zar 16 Bold و قسمت ها با قلم BZar 14 Bold تايپ شود. (توجه: شماره ی فصل با حروف نوشته شود) 8- تمامی شکل ها و جدول ها بايد به ترتيب ظهور در هر فصل شماره گذاری شوند. مثلاً برای جدول های فصل 2، جدول 2-1، جدول 2-2 و ... برای جدول های فصل 3، جدول 3-1، جدول 3-2 و ... عنوان جدول ها در بالای آنها و عنوان شکل ها در زير آنها ذکر می گردد. (قلم BZar 12 Bold) اگر شکلی از مرجعی نقل شده باشد، لازم است مرجع آن در زير شکل آورده شود. 9- معادل انگليسی لغات يا اصطلاحات فارسی که برای اولين بار به کار می رود به صورت پاورقی نوشته مي شوند. 10- چنانچه در داخل متن از يک منبع مطلبی نقل شود، در پايان جمله ذکر منبع با ارجاع به نام نويسنده و سال انتشار و صفحه در داخل پرانتز می باشد. مثلا (رفيع پور، 1386: 45). ۱۱- منابع مورد استفاده بايد در پایان متن مقاله تحت عنوان "فهرست منابع:" به ترتيب الفبا تنظيم و ابتدا منابع فارسي سپس منابع لاتين و ساير منابع در خطهای مجزا آورده شود مانند اين نمونه: - رفيع پور،فرامرز.(1386). تكنيك هاي خاص تحقيق ،تهران: نشر .... 1۲- نحوه ی صحافی پايان نامه: روی جلد طبق بند الف-1 طلاکوبی می شود.روش نوشتن چکیده برای مقاله علمی چکیده یا ابسترکت (Abstract) نمایشی کوتاه و مختصر از اطلاعاتی است که در یک متن پژوهشی و یا مقالات برای خواننده نگاشته می شود. محتوای یک چکیده، فشرده اما تشریح کننده است و خواننده با خواندن چکیده ی مقاله پی خواهد برد که چه مطالبی در متن اصلی پوشش داده شده است. به بیان غیر رسمی این چکیده ی مقاله است که خواننده را مصمم می کند که متن مقاله را بخواند و یا از آن صرف نظر کند. در این متن سعی شده است تا پیشنهاد های مفیدی برای نوشتن یک چکیده ی علمی جمع آوری شده و در اختیار پژوهشگران گرامی قرار گیرد. چکیده اول می آید اما آخر نوشته می شود اگر شما یک مقاله علمی را می نویسید، توصیه می شود که نوشتن چکیده آخرین کاری باشد که انجام می دهید.چکیده معمولا از چه بخش هایی تشکلی می شود؟ چهار بخش اصلی در متن چکیده وجود دارد انگیزه و بیان مسئله : چرا ما به مسئله ی حاضر اهمیت می دهیم؟ در تحقیقات انجام شده چه موضوعی بوده است که فاصله ای را ایجاد کرده است؟ روش ها / رویه ها / راهکار ها : دقیقا شما چه کاری کردید تا به نتیجه رسیدید؟ ( مثال: با ۱۷ دانش آموز مصاحبه کردیم، ۲۵ آزمایش را انجام دادیم، ۵ اثر ادبی را تجزیه و تحلیل کردیم) نتایج / دستاوردها/ محصولات : به عنوان نتیجه و محصول کاری که با روش بیان شده انجام شده است چه چیزی یافته اید / یاد گرفته اید/ ایجاد کرده اید نتیجه گیری / مفاهیم : در پایان با توجه به مسئله ای که بیان کردید، برزگترین یافته ی شما برای درک بهتر و پیشبرد موضوع تحقیقاتی چه بوده است؟

فهرست کلاسهای فوق برنامه 94-93

بدینوسیله فهرست کلاسهای فوق برنامه مرکز اعلام می گردد. دانش آموزان علاقمند جهت ثبت نام حداکثر تا تاریخ چهارشنبه 23 مهر ماه به دفتر معاونت پژوهشی مراجعه نمایند. ثبت نام در این کلاسها کاملا اختیاری و رایگان می باشد.

اطلاعیه جلسه مشاوره پژوهشی

باسمه تعالیقابل توجه اولیائ گرامی و دانش آموزان پایه اولپیرو اطلاع رسانی قبلی به دانش آموزان ، بدینوسیله اعلام می گردد جلسه نهایی پژوهشی که همپایه آزمون پایان ترم این درس می باشد در تاریخ 25 خرداد ماه برگزار می گردد.حضور همه دانش آموزان طبق زمانبدی اعلام شده درفایل پیوست  الزامی است و عدم حضور به منزله غیبت در امتحان منظور می گردد.نوجه: جهت رعایت مالکیت معنوی پروژه ها در فهرست مذکور از اعلام اسامی پروژه ها خودداری گردیده است . 

توضیحاتی پیرامون مسابقات خوارزمی و...

 بسمه تعالیپژوهشگر گرامی   با سلاماکنون که پس از تلاش فراوان و گذر از داوری های متفاوت و دشوار توانستید طرح خود را در سی امین سمینار علوم و فنون ارایه دهید و امتیاز داوری مناسبی کسب کنید، زمان آن رسیده که طرح خود را در جشنواره های علمی کشور شرکت داده و از مزایای آنها بهره مند گردید.توصیه ما این است که به موازات حضور در جشنواره های متفاوت، سعی کنید طرح خود را در سازمان ثبت اختراعات و اکتشافات ثبت نمایید.جشنواره های پیش رو:دهمین مسابقه پژوهشگران جوان سمپادشانزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمیجشنواره علمی پژوهشی آموزش و پرورش شهر تهرانتوصیه های عمومی جشنواره های فوق الذکر:الف) برای حضور در جشنواره های فوق، آماده سازی و تکمیل مقالات طرحها، اساسی ترین رکن محسوب می شود. داوری و قضاوت طرح ها در مراحل اولیه، فقط و فقط از طریق بررسی مقالات صورت می گیرد. لذا داشتن مقاله ای خوب و بی عیب و نقص، مهمترین و بزرگترین گامی است که باید برداشته شود. برای نوشتن مقاله شیوه نامه های متفاوتی وجود دارد، که یک نمونه آن در ضمیمه1 می باشد. همچنین حتما مقاله ها را با کمک دبیر راهنمای پروژه تهیه کنید و سپس توسط یکی از دبیران ادبیات ویرایش نمایید.مقاله باید کاملا گویا و مستند نوشته شده باشد و تصاویر و جداول و نمودارها به تعداد مناسبی استفاده گردد. مراجعه به دفترچه گزارش پروژه می تواند بسیار مفید باشد. به عبارت دیگر مقاله باید به گونه ای نوشته شده باشد که در نبود شما از طرح تان دفاع کند.ب) برخی از جشنواره ها در مراحل پایانی خود، فیلمی مستند از پروژه ها را درخواست می کنند. لذا خوب است که از مراحل پیشرفت پروژه خود فیلم و عکس مناسب تهیه کنید، تا در ساختن فیلم مستند مشکلی نداشته باشید.ج) در بسیاری از جشنواره ها، کسب تاییدیه از مراکز تحقیقاتی، صنعتی و دانشگاهی، صحت عملکرد طرح شما را بیشتر نمایش می دهد و در نتایج موثر است. لذا در این مورد خوب است که پیگیری های لازم را به عمل آورید.مختصری در رابطه با جشنواره ها:1- دهمین دوره مسابقه پژوهشگران جوان سمپاد : این مسابقات که در ابتدا با نام "حمایت از پروژه های دانش آموزی سمپاد" آغاز گردید، با هدف توسعه و پژوهش و ترویج پژوهش محوری در آموزش و مساله محوری در پژوهش، بین مراکز سمپاد کل کشور برگزار گردید و در آن از پروژه های برگزیده حمایت مالی انجام می گیرد. زمان نهایی تحویل مقاله ها و فرمهای ثبت نام این مسابقه 25 فروردین 1393 می باشد. برای ثبت نام، فرم ثبت نام را که شامل شناسنامه طرح، جریان طرح و مشخصات مشاوران طرح است را از سایت helli.ir در بخش معاونت پژوهشی، دانلود کرده و تکمیل نمایید. سپس فایل فرم تکمیل شده را به همراه فایل های زیر بر روی لوح فشرده (CD) به همراه پرینت آنها تا 25 فروردین تحویل دفتر معاونت پژوهشی نمایید.فایل هایی که باید روی CD باشد:فرم ثبت نامتصویر (اسکن) تاییدیه ها، تقدیرنامه و شرح جوایز دریافتی مربوط به طرحمدارک و مستندات مربوط به هر طرح ،شامل (متن مقاله-عکس –فیلم-جداول-نمودارها-نقشه و...) منتها بصورت فایل word  یا PDF و عکس ها بصورت jpg .لازم بذکر است نتایج تا 10 شهریور ماه 1393 اعلام خواهد شد.2- شانزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی: این مسابقات که در دو بخش بین المللی و جوان برگزار می گردد، با هدف فراهم نمودن زمینه های مناسب برای دانش آموزان و هنرجویان دوره متوسطه در عرصه پژوهش،نوآوری،ابتکار و اختراع برگزار می گردد و در این دوره از جشنواره ارتقا کیفی طرح ها از اولویت های اصلی می باشد. گروه های شانزده گانه علمی این جشنواره عبارتند از : برق و الکترونیک، کامپیوتر، مکاترونیک، مکانیک، عمران، علوم زیستی و پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، فیزیک و نجوم، شیمی، نانوتکنولوژی، ریاضی، زبان و ادبیات فارسی، علوم دینی و قرآن پژوهی، علوم اجتماعی و روانشناسی، هنر و معماری و ...آخرین مهلت ثبت نام در این جشنواره 31 فروردین ماه اعلام گردیده است.در این جشنواره جوایز مختلف نقدی و معنوی برای برگزیدگان کشوری در نظر گرفته شده است. اما باید دقت کنید که تسهیلات ورود به دانشگاه فقط به طراحان 1 و2 به شرط داشتن حداقل 35 درصد سهم مشارکت تعلق می گیرد. جهت ثبت نام فرم های مربوطه از قسمت معاونت پژوهشی سایت helli.ir و یا سایت خوارزمی دریافت کرده و پس از پرینت، تکمیل نموده و به همراه لوح فشرده شامل مقاله- عکس طراحان و تصویر شناسنامه طراحان (طبق فایل راهنما) تحویل دفتر پژوهشی دهید.3- اولین جشنواره علمی و پژوهشی پژوهش سراهای دانش آموزی شهر تهران: این جشنواره به منظور آشنایی با دستاوردهای علمی و پژوهشی دانش آموزان نخبه با محورهای چندگانه زیر برگزار می گردد:الف) برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش آموزانب) برگزاری مسابقات (روباتیک- هوافضا- ادبی- هنری- سازه ماکارونی- برنامه نویسی)ج) ارایه مقالات دستاوردهای پژوهشی دانش آموزاند) برگزاری المپیاد و بازیهای خلاقزمان مسابقه 27، 28 و29 فروردین ماه 93 می باشد و حداکثر تا 20 فروردین باید انجام پذیرد. جهت ثبت نام به دفتر پژوهشی مراجعه نمایید. 

مطالب کلاسهای آموزش مهارتهای پژوهشی اردوی آشنایی - تابستان 1392

دانش آموزان عزیز می توانند محتوای کلاسهای آموزش مهارتهای پژوهشی که در اردوی تابستانی ارائه گردید را از اینجا در یافت نمایند.