برگزاری «کارآزمون» شیمی 1

یک تجربه موفق دیگر در دبیرستان علامه حلی

به نام خدا

کارآزمون شیمی1 پایه اوّل پس از تلاشهای فراوان، با همه ی فرازها و فرودها برگزار شد.

به جرأت میتوان گفت برگزاری چنین آزمونی برای 322نفر راه رفتن بر لبه ی تیغ بود!

چرا که مدرسه میتواند بدون هیچ دغدغه ای، یک آزمون کتبی را ، با سؤالاتی در سطحی بالاتر از کتاب درسی برگزار کند و خود را درگیر چنین پروژه ی عظیمی نکند. با این وجود مدرسه تصمیم به برگزاری آزمونی گرفت که در شأن دانش آموزان این مرکز باشد. با توجه به برگزاری آزمون مشابه در پایان ترم اول، با استفاده از تجربیات به دست آمده،سعی شد تا حد ممکن خلأهای پیش آمده در ترم قبل پوشش داده شود و سطح کیفی آزمون ارتقا یابد.

برای این منظور و با توجه به ادغام آموزش و پژوهش در فرایند تدریس درس شیمی، گروه شیمی آزمونی را طراحی کرد که بتواند سه پارامتر را مورد ارزشیابی قرار دهد:

1-    توانایی تئوری و یادگیری مفاهیم در قالب آزمون تشریحی کتبی.

2-    توانایی توجیه و توصیف پدیده ها در قالب مشاهده ی فیلم

3-    مهارت های آزمایشگاهی و خلاقیت دانش آموزان در قالب کار آزمایشگاهی و بررسی نمونه های مجهول.

در فرایند برگزاری کارآزمون،ابتدا همه ی دانش آموزان یک آزمون کتبی شامل سؤالات تشریحی، مفهومی و مسأله را به مدت 75دقیقه برگزار کردند.

سپس دانش آموزان در قالب 3گروه 111 نفری که از پیش تقسیم بندی شده بودند، به صورت گردشی، در سه ایستگاه نمایش فیلم،آزمایشگاه، پذیرایی و استراحت قرار گرفتند و مراحل مختلف آزمون را به انجام رسانیدند. فرایند آزمون از ساعت7:45 شروع و در ساعت 11:15 خاتمه یافت.

لازم است تا از زحمات فراوان دبیران محترم پایه اول و سایر اعضای گروه شیمی تشکر کنیم و تلاش دانش آموزان را در خلال برگزاری این آزمون ارج نهیم.