برگزاری کارآزمون شیمی

آزمون پایان ترم اول درس شیمی با عنوان کارآزمون شیمی یکشنبه 21 دی ماه برگزار گردید.

شیمی که عنوان آن روی جلد کتاب درسی آموزش و پرورش نیز «شیمی و آزمایشگاه» است، در اغلب مدارس کشور با رویکرد آموزشی و مفاهیم نظری بیان و تدریس می‌شود. این در حالی است که تمام جوامع بین‌المللی، شیمی را علمی تجربی می‌دانند که تکامل آن را در توجیه «مشاهده‌ی پدیده‌ها» و «توانایی انجام پژوهش‌های علمی» می‌بینند.

دبیرستان علامه‌حلی تهران، در سال‌های اخیر با رویکرد تلفیق «پژوهش و آموزش» در تعلیم مسیر جدیدی را در شیوه‌ی برگزاری کلاس‌های درس شیمی و ارزشیابی پایانی برگزیده است که ماحصل آن برگزاری آزمون‌های پایانی درس شیمی به شیوه‌ی «کارآزمون» می‌باشد. این آزمون متفاوت که اکثریت قریب به اتفاق دانش‌آموزان از شیوه‌ی برگزاری آن استقبال می‌کنند، به‌جای یک آزمون کتبی صرف، با مشاهده‌ی فیلم و انجام آزمایش نیز همراه است.

این آزمون به همت گروه شیمی و سایر مسئولان دبیرستان، با نظم و یکپارچگی بی‌نظیری برای 443 نفر دانش‌آموز پایه‌ی اول دبیرستان برگزار شد.

در این آزمون، ابتدا همه‌ی دانش‌آموزان یک آزمون کتبی اولیه را پشت سر گذاشتند و پس از آن با روند کلی برگزاری آزمون آشنا شدند. سپس  دانش‌آموزان به چهار گروه 111 نفری تقسیم شدند و به‌صورت چرخشی در 4 ایستگاه به ادامه‌ی آزمون پرداختند.

1) ایستگاه نمایش فیلم: دانش‌آموزان 3 فیلم کوتاه مرتبط با آموخته‌هایشان مشاهده کردند و بر اساس فیلم، سئوالات مربوطه را پاسخ دادند.

2) ایستگاه آزمایشگاهی: هر دانش‌آموز دو نمونه با کد مشخص، دریافت می‌نمود که بر اساس دستور کار داده شده، باید نمونه‌ها تجزیه و تحلیل می‌شد و pHآنها تعیین یم‌گردید.

3) آزمون کتبی: در این مرحله دانش‌آموزان باید دو مسأله‌ی تحلیلی و یک سئوال تشریحی پاسخ می‌دادند.

4) ایستگاه استراحت و پذیرایی: دانش‌آموزان در این مرحله با حضور در سالن آمفی‌تئاتر مدرسه، ضمن استراحت و پذیرایی، قسمتی از یک فیلم علمی را نیز مشاهده می‌کردند.