برگزاری کارگاه مسابقات علوم عصب شناختی

این کارگاه نیم روزه در روز جمعه 22 فروردین با حضور تیم های مدارس برگزار گردید

با یاد او

اولين دوره از مسابقات علوم عصب‌شناختي در ايران با حمايت و همكاري ستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي شناختي، انجمن علوم و فناوري شناختي، گروهِ رياضيات زيستِ پژوهش­گاه دانش‌هاي بنيادي و دبيرستان علامه‌حلّي تهران در تابستان93 برگزار می­گردد.

دانشمندان عرصه علوم عصب‌شناختي بر آن هستند تا درباره مغز و اجزاي سازنده آن بيشتر بدانند و به طور مثال رابطه فعاليت‌هاي مغزي را با حافظه و يادگيري در انسان بهتر بشناسند. سئوالات متنوّع درباره مغز و زمينه گسترده فعاليت‌ها باعث شده تا رشته‌هاي مختلف زيست‌شناسي در رياضيات، فيزيك، مهندسي كامپيوتر تا علوم عصب‌شناسي، روانشناسي و حتي فلسفه در پيشرفت اين شاخه جديد علم سهم مهمي به‌ عهده داشته باشند. عوامل متعددي باعث شده است كه اين علم از ابتدا، بر طبيعت ميان رشته‌اي حوزه‌هاي تحقيق، تأكيد داشته باشد و به صورت كارگروهي در آزمايشگاه‌هاي معتبر دنيا، بيشترين اهميت را داشته باشد.

اولين دوره از مسابقات علوم عصب‌شناختي در ايران نيز چنين هدفي را دنبال مي‌كند و قصد دارد از همان ابتدا دانش‌آموزان علاقه­مند از همه رشته‌هاي مرتبط، انجام مسابقه، ادامه تحقيقات علمي، كارگروهي و فعاليت جمعي را تجربه نمایند.

مراحل مقدماتي و آموزشي اين مسابقه از تابستان سال 92 آغاز شد و اولين كارگاه عصب‌شناسي با حضور تيم‌هايي از دبيرستان‌هاي تهران و شهرهاي ديگر در دبيرستان علامه‌حلّي تهران توسط اساتيد پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي در شهريورماه92 برگزار شد. در اين برنامه در كنار استفاده دانش‌آموزان از سخنراني آقاي دكتر عباسيان، كارگاه‌هاي ثبت سيگنال و پردازش سيگنال در آزمايشگاه‌هاي گروه زيست برگزار گرديد.

دانش‌آموزان و تيم‌هاي شركت‌كننده در 6ماهه دوم سال 92 ضمن ارتباط با مسئولان اين مسابقه در پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي، تحقيقات و آزمايش‌هاي خود را ادامه دادند و به يادگيري و تجربه موارد لازم پرداختند.

روز جمعه 22فروردين93 كارگاه نيم‌روزه‌اي از ساعت 9 الی 15 در دبيرستان علامه‌حلّي تهران برگزار گرديد كه اغلب تيم‌هاي تهراني به همراه يكي از تیم­های دانش­آموزان شهرستانی در اين كارگاه شركت كردند و ضمن آشنايي با چند دستگاه جديد در زمينه ثبت و پردازش سيگنال‌هاي عصبي از نزديك با ايده‌هاي يك­ديگر درباره ادامه كار آشنا شدند.

مرحله اصلي اين مسابقه در مرداد ماه 93 در دبيرستان علامه‌حلّي تهران برگزار می­ گردد.