تاریخ فیزیکدانان

دومین جلسه‌ی تاریخ فیزیکدانان در سال تحصیلی جاری،‌ روز دوشنبه سوم آبان، در اتاق فیزیک برگزار شد. در این نشست درمورد روزگار، شخصیت و دستاوردهای علمی یکی از خلاق‌ترین دانشمندان قرن نوزدهم و بیستم،‌ یعنی لودویگ بولتزمن صحبت شد و قسمت‌هایی از یک فیلم مستند درباره‌ی او به نمایش درآمد. همچون گذشته، باز هم این برنامه مورد استقبال پرشور دانش‌آموزان واقع شد.

 

 

 

 لودویگ بولتزمن   Ludwig Boltzmann

 

تولد: ۱۸۴۴، اتریش؛ وفات: ۱۹۰۶، ایتالیا

 

لودویگ بولتزمن در خانواده‌ای از طبقه‌ی متوسط به دنیا آمد. از نحوه‌ی تربیت و تحصیل اولیه‌ی او چیز زیادی در دسترس نیست. او در دانشگاه وین فیزیک خواند و ۳ سال بعد از ورودش به دانشگاه (سال ۱۸۶۶ میلادی) مدرک دکترا گرفت. تز دکترایش در مورد نظریه‌ی جنبشی بود. در آن دوران، جامعه‌ی علمی، بسیار به دو شاخه از فیزیک، یعنی مکانیک و ترمودینامیک علاقه‌ نشان می‌داد. انقلاب صنعتی و کاربرد این دو شاخه از فیزیک در صنعت،‌ در ایجاد این علاقه بی تأثیر نبود. با وجود این، کمتر کسی به ارتباط این دو شاخه فکر می‌کرد! بولتزمن که قائل به نظریه‌ی اتمی بود،‌ اولین کسی بود که توانست با استفاده از قوانین مکانیک و احتمالات، قوانین ترمودینامیک (که در آن زمان فقط به صورت تجربی تدوین شده بود) را بدست آورد و تبیین جدیدی از آن‌ها ارائه کند.

 

بولتزمن معلمی پر شور و موفق بود و شاگردان نامداری تربیت کرد. او به شاگردانش یاد می‌داد که «فیزیک، پیکاری برای رسیدن به حقیقت نهایی است». او به خوبی پیانو می‌نواخت و دوستدار سفر کردن بود.

 

بولتزمن شخصیتی پیچیده و عجیب داشت. او بعد از چند سال افسردگی عمیق، در تابستان سال ۱۹۰۶ در حالی که به اتفاق خانواده‌اش برای تفریح به ایتالیا سفر کرده بود، به زندگیش پایان داد.

گروه آموزشی فیزیک