خلاصۀ تاریخ فیزیکدانان این هفته

جلسة نهم اسفندماهِ تاریخ فیزیکدانان به بررسیِ اجمالیِ زندگی و روزگارِ یکی از تاثیرگذارترین فیزیدانان قرن 19 و 20، یعنی جناب ماکس پلانک اختصاص داشت. ضمنا اندکی در مورد کارهای علمی او و تاثیرش بر فیزیک بعد از خودش هم صحبت شد.

در نهایت فیلم کوتاهی از بیوگرافی ایشان، و فیلم دیگری از صحبت­های ایشان در 84 سالگی پخش شد.

 

ماکس پلانکMax Planck                                                                           

متولد 1858در کیِل آلمان؛ متوفای 1947در گوتینگن آلمان

ماکس کوچکترین فرزند خانواده در میان شش فرزند بود. پدرش استاد برجستة حقوق در دانشگاه بود و به این خاطر موقعیتی عالی به لحاظ فرهنگی و تحصیلی برای ماکس فراهم بود. در 16 سالگی از دبیرستان فارغ­التحصیل شد و به دانشگاه مونیخ رفت تا فیزیک بخواند. سه سال آنجا بود که به دانشگاه برلین منتقل شد و در آنجا شاگرد فیزیکدانان بزرگی مثل هلمهولتز و کیرشهوف شد. پلانک به تاسی از اساتیدش به پژوهش دربارة ترمودینامیک پرداخت و مدرک دکترایش را در همین زمینه در 21 سالگی اخذ کرد. در 28 سالگی استاد دانشگاه شد و در همین زمان ازدواج کرد. در این حین که مراحل ترقی را در علم و زندگی حرفه­ای طی می­کرد، صاحب چهار فرزند هم شد. این دوران شادترین دوران زندگی پلانک بود. تا اینکه در سال 1909 همسرش فوت می­کند؛ پسر بزرگش در سال 1916 در جنگ جهانی اول کشته می­شود؛ دو دخترش هر کدام در هنگام تولد فرزندانشان می­میرند؛ و پسر کوچکش در سال 1944 در حالی که قصد داشت هیتلر را ترور کند بازداشت، و به طرز وحشیانه­ای اعدام می­شود!

البته اکثر کارهای علمی ماکس پلانک در دوران شاد زندگی او انجام شده است.

"او که از بهترین اوقات زندگیش فروتنانه لذت برده بود و بدترین اوقات آن را با بزرگی و وقار پذیرفته بود در سال 1947 در سن 89 سالگی درگذشت."1

 

 

 

1    به نقل از دانشنامة فیزیک، کاری از مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان

 

گروه آموزشی فیزیک