مسابقات علوم عصب شناختی

گزارش برگزاری مرحله دوم دومین دوره مسابقات علوم عصب شناختی

 

گزارش برگزاری مرحله دوم دومین دوره مسابقات علوم عصب شناختی


با اتمام مرحله اول دومین دوره مسابقهعلوم عصب شناختی ، مرحله دوم این دوره از مسابقات در روز جمعه 16 مرداد ماه با حضور 14 تیم دانش آموزی از مدارس برتر سراسر کشور ، در محل دبیرستان علامه حلی برگزار گردید.

این برنامه ساعت 9 صبح با سخنرانی آقای دکتر عباسیان آغاز گردید.75 دانش آموز علاقمند از سراسر کشور ، غرق در صحبتهای ایشان بودند. ایشان از مرزهای جدید علم در دنیا سخن گفتند و تلاشهای خستگی ناپذیر دانشمندان جهان علی الخصوص دانشمندان مطرح ایرانی را برشمردند. همچنین از مقالات جدید نوشته شده در این حوزه گفتند و کاربردهای جدیدی که در علوم عصب شناختی پیشنهاد شده است را مطرح کردند.

دانش آموزان مشهدی ، اصفهانی و آملی با اینکه شب گذشته خیلی سختی کشیده بودند و بعضا تا سحر در مسیر بودند، اما اثری از خستگی بر چهره شان نمی دیدی و آنها بسیار پرانرژی صحبتهای دکتر عباسیان را دنبال می کردند.

پس از صحبتهای دکتر عباسیان ، مربیان برگزار کننده توضیحاتی را در مورد برنامه این مرحله از مسابقه ارائه دادند و پس از آن به حضار استراحتی کوتاه داده شد.


در زمان استراحت ، برخی از تیمها با راهنمایی مربیان، گزارش فعالیت تیم خود در مرحله اول مسابقات را آماده می کردند.

در همین زمان ، آزمایشگاه جدید علوم عصب شناختی دبیرستان علامه حلی تهران با حضور دکتر عباسیان ، آقای رضوی مدیریت مرکز ، آقایان سیاحی ، شوشتری و عمویی از معاونین مرکز و تعدادی از دانش آموزان افتتاح گردید.

پس از سپری شدن زمان استراحت، تیمها دوباره به سالن نمایش هدایت شدند. نوبت ارائه گزارش تیمها بود که یکی پس از دیگری به مربیان و دانش آموزان حاضر گزارش خود را ارائه  داده و امتیاز گرفتند.

پس از آن کار به صورت کارگاهی دنبال گردید و فعالیت بر روی پروژه ها آغاز شد. در این کارگاه برنامه های متنوعی جهت آماده کردن شرکت کنندگان برای مرحله دوم این دوره از مسابقات اجراگردید.

برنامه در چهار کارگاه موازی اجرا شد و شرکت کنندگان وارد کار عملی شدند.

هدف از برگزاری این کارگاه ها این بود که شرکت کنندگان از نزدیک و به صورت هدایت شونده وارد مسائل عملی شوند تا با تکنیکهایی که به آنها آموزش داده می شد ، بتوانند پروژه نهایی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. هرکارگاه توسط یک مربی و یک دستیار هدایت می شد و از هر تیم یک و یا حداکثر دو نفر در یک کارگاه شرکت نمودند و تیمها در کارگاه های مختلف پخش شدند. در نهایت تیمها با جمع کردن اطلاعاتی که اعضای آن از کارگاههای مختلف آموخته بودند،توانایی ارتقاء کیفی پروژه شان را به دست آوردند.

عنوان های کارگاه ها عبارت بودند از:

1-     الکترونیک(Electronic)

2-     پردازش سیگنال(Signal Processing)

3-     سایکوفیزیک(Psychophysics)

4-     فیزیولوژی(Physiplogy)

شرح فعالیت کارگاهها:

1-     کارگاه الکترونیک :

در این کارگاه شرکت کنندگان با مبانی اولیه الکترونیک آنالوگ و دیجیتال ، در راستای ثبت الکتریکی سیگنالهای عصبی، شامل محاسبه و طراحی مدارهای تقویت کننده و فیلترهای آنالوگ آشنا شدند. همچنین آنها با نحوه کار با ابزارهای اندازه گیری الکتریکی و نرم افزارهای شبیه سازی مدارهای الکتریکی و الکترونیکی آشنا شدند و در انتهای کارگاه توانستند یک دستگاه اسپایکرباکس بسازند.

2-     کارگاه پردازش سیگنال:

هدف این کارگاه آشنایی اولیه با اصول پردازش سیگنالهای عصبی بود. در این کارگاه شرکت کنندگان چگونگی تحلیل و استخراج اطلاعات معنی دار و قابل تفسیرداده های ثبت شده از دستگاه اسپایکرباکس را آموختند. ابزار مورد استفاده در این کارگاه نرم افزار مطلب بود که مقدمات آن آموزش داده شد.

3-     کارگاه سایکوفیزیک:

سایکوفیزیک بررسی رابطه خواص فیزیکی محرک و ادراک انسان است.در این کارگاه سئوالی در مورد توانایی ادراک حرکت توسط سیستم بینایی انسان مطرح شده و به صورت مرحله به مرحله آزمایشی برای پاسخ به این سئوال طراحی شد و در نهایت پاسخ این آزمایش آنالیز گردید. در این کارگاه شرکت کنندگان علاوه بر این فعالیت ، با چند آزمایش هیجان انگیز دیگر نیز آشنا شدند.

4-     کارگاه فیزیولوژی:

در این کارگاه ابتدا اطلاعاتی در مورد فیزیولوژی، نحوه کارکردن نورونها و روش طراحی آزمایش برای بررسی سیستمهای فیزیولوژیک به شرکت کنندگان آموزش داده شد. سپس سئوالی در رابطه با رفتار نورونهای پای سوسک در شرایط خاص مطرح شد و شرکت کنندگان می بایست پاسخ آن را با جمع آوری اطلاعات اولیه ، ساختن فرضیه و طراحی آزمایش بیابند و باهمکاری مربی، آزمایشی را که طراحی کرده بودند با دستگاه اسپایکر باکس اجرا نموده و نتایج به دست آمده را تحلیل و بررسی کردند.