مسابقه سازه‌های نخودی

مسابقه سازه‌های نخودی با خلال دندون و نخود تا چه ارتفاعی میتونی برج بسازی؟! اینجا میتونی خودت رو محک بزنی. سه‌شنبه ۱۳آذرماه ۹۷ ساعت ۱۵

مسابقه­ ی سازه ­ها­­­ی نخودی

همونطور که می­دونید، مسابقه ­ی سازه­ های نخودی، قراره در تاریخ 13 آذر توسط گروه فیزیک در مدرسه برگزار بشه. شرکت در مسابقه به­صورت گروهیه؛ شما باید به­همراه دوستاتون گروه­های 2 نفره تشکیل بدین، ثبت­نام کنید و پا به این چالش بزرگ بذارید. حواستون باشه ظرفیت ثبت­نام در مسابقه محدوده!. این­که اعضای تیم چقدر در انجام کار به­صورت گروهی توانمند هستن، بعد از قدرت تفکر و خلاقیت، عامل مهم در موفقیت تیم به حساب میاد. در نتیجه سعی کنید هرکاری برای هماهنگی، هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ عملی، با هم­گروهیتون نیاز دارین، قبل از مسابقه انجام بدین. مسابقه در دو بخش انجام می­شه. قسمت اول، مسابقه­ی سرعته که مدت زمان اون 10 دقیقه است و همونطور که از اسمش پیداست، شما در این بخش باید با نهایت سرعت عمل، برج نخودیتون رو بسازید. قسمت دوم استقامتیه! و در مدت زمان 40 دقیقه باید برج خودتون رو برپا کنید. در هر قسمت شما باید با یک سری نخود و خلال دندون، بلند­ترین برجی که می­تونید رو بسازید. فقط حواستون باشه که شما زمان محدودی برای ساختن برج نخودیتون دارین!. این­که نخودها و خلال دندون­ها رو چجوری به­هم متصل کنید، به خودتون و به نقشه­ای که توی ذهنتون هست بستگی داره. بعد از تمام شدن زمان مسابقه، برج­های نخودیتون 5 دقیقه برای مسابقه اول و 10 دقیقه برای مسابقه­ی دوم قرنطینه میشه. توی این مدت، سازه­ها نباید سقوط کنن. برای همین پایداریِ برج نخودیتون باید در حد معقولی باشه و طبیعتاً باید از قبل بهش فکرکرده باشین. در نهایت گروهی برنده­ی مسابقست که در مجموعِ دو مسابقه، بیشترین ارتفاع رو برای برج­های نخودی به ثبت رسونده باشه. شکست در مسابقه­ی اول شما رو ناامید نکنه. در مسابقه­ی استقامتی می­تونید جبران کنید!.

همونطور که گفته شد تنها چیزی که برای این مسابقه نیاز دارین خلال­دندون و نخوده!. تعداد10 *6.22 خلال دندون برای هرگروه در روز مسابقه وجود داره. خیالتون از بابت خلال­ دندون راحت باشه. ضمناً همه­ ی خلال­دندون­ها مشابه هم هستند. و اما نخود!!!! خب بخش مهمی از مسابقه همینجاست. شما باید نخودهاتون رو همراه خودتون بیارین. نرود میخ آهنین در سنگ (نخود)!. طبیعتاً خلال­ دندون رو نمیشه داخل نخود خیس نخورده­­ی سفت قرارداد. شما باید از صبح روز مسابقه یا شب قبل، روز قبل، هفته­ی قبل و .... نخودهاتون رو بذارین خیس بخوره. خب این نکته هم خیلی روشنه که مقدار خیس خوردن نخودها خیلی مهمه و توی استحکام برج تاثیر گذاره دیگه!. برای احتیاط مقدار نخودی که با خودتون میارید بیشتر از پیش­بینی­تون باشه تا یوقت، اگه داشتین رکورد میزدین، نخود کم نیارین!. البته روز مسابقه مقدار خیلییییی کمی نخود اضافه هم توی مدرسه وجود داره برای احتیاط که در شرایط اضطراری ازشون می­تونید استفاده کنید. هر 5 نخود 1 میلی­متر از رکورد شما کم می­کنه!.

نکات تکمیلی زیر رو هم در نظر بگیرین:

-         اگر وسط کار برجتون سقوط کرد نگران نباشید، می­تونید مجدداً از اول کار ساخت رو شروع کنید؛ فقط حواستون به زمان باشه.

-         وقت هر بخش از مسابقه محدوده و تمدید نمیشه (بخش سرعتی 10 دقیقه بخش استقامتی 40 دقیقه).

-         اگر در مدت قرنطینه برجتون سقوط کنه ارتفاعِ بعداز سقوطش اندازه­گیری میشه.

-         مقدار خیس خوردن نخودها به خودتون بستگی داره و جزو چالش­های جذاب مسابقست.

-         برای ساختن برج، حق شکوندن خلال­دندون­هارو ندارید!. درصورتی که در برجی خلال­دندون شکسته به­کار رفته باشه، ارتفاع برج در انتها به صورت نصف حساب میشه.

-         پیشنهاد میشه هفته­ی قبل از مسابقه یکبار ساخت برج نخودی رو تو خونه تمرین کنین و روی اسکلت بندی و نقشه­ی ساخت فکر کنید.

-         حواستون باشه که اگر بعد از اعلام زمان پایان مسابقه، کاری روی برج انجام بدین خطا محسوب میشه و ارتفاع برجتون به­صورت نصف حساب میشه.

-         حق استفاده از هیچ وسیله­ای به­جز خلال­دندون و نخود برای گروه­ها وجود نداره و در صورت استفاده از وسیله­ی دیگه، امتیازی به شما تعلق نمی­گیره.

-         اندازه­گیری ارتفاع برج با متر لیزری انجام میشه و بالاترین نقطه­ ی برج تا میز به عنوان ارتفاع برج گزارش میشه.

-         می­تونید نخودهاتون رو صبح که میایین مدرسه هم بذارید خیس بخوره.

 

 

 

با امید دیدار شما در مسابقه­ ی باحالِ سازه ­های نخودی