کارسوق کامپوزیت

جمعه 10 آذرماه 91 کارسوق کامپوزیت در دبیرستان علامه حلی برگزار گردید

به نام خدا

گزارش كارسوق كامپوزيت (جمعه 10/آذر/91) ـ ساعت 9 صبح الي 17

 

9:30 صبح سالن برگزاری کارسوق:

وارد كه مي‌شوي، بوي تندي به مشامت مي‌رسد. بويي كه بعداً مي‌فهمي بوي نوعي رزين است. بچه‌ها را مي‌بيني كه دو تا دو تا پشت 15 تا ميز نشسته‌اند و حدود 20 نفر از اولياءشان، كمي آن‌طرف‌تر نشسته‌اند و همه سراپا گوشند تا درس‌هاي استاد را خوب فرا بگيرند.

آقاي مهندس صرافين، مشغول تدريس مقدمات كار با كامپوزيت‌ها است و مباحثي از قبيل كامپوزيت چيست، زمان اختراعش به چه سالي برمي‌گردد، رزين چيست و انواع آنها كدامند، پرومتر يعني چه و در واكنش چه مي‌كند، وظيفه فيلرها چيست و فيلرهاي رنگي كدامند، هاردنرها در كجاي كار بايد اضافه شوند و چه مي‌كنند را مطرح مي‌كند و در عين حال به حضار اعتمادبه‌نفس القاء مي‌كند و از هوش بالاي ايرانيان مي‌گويد و از وظيفه ما در قبال خودمان و كشورمان و اينكه بايد كارها را كامل و تمام انجام دهيم، سخن مي‌گويد.

از انواع هوش‌ها مي‌گويد و خاطرات و تجربيات ريز و درشتي كه در كار كامپوزيت و در سفرهايي كه به كارخانجات مختلف مرتبط در كشورهاي گوناگون كسب كرده است را بازگو مي‌كند.

بحث اقتصادي و اينكه گردش مالي اروپا از قبال كامپوزيت حدود 49 ميليارد يورو است و اينكه اين كار باعث رفع مشكل بيكاري مي‌شود، از ديگر مباحث مطرح شده‌ي آقاي صرافين بود.


11 صبح - همان محل:

در ادامه، كار عملي آغاز مي‌شود. حالا بچه‌ها بايد قالب‌سازي را ياد بگيرند. عروسك‌هايي در اختيار شركت‌كنندگان قرار مي‌گيرد و آنها بايد با استفاده از خمير مجسمه‌سازي، قالب نيمي از عروسك را تهيه كنند و سپس با استفاده از سيليكون و هاردنر آن، قالبي بسازند كه بتوان شايد هزار بار از آن استفاده كرد. البته چون خشك‌شدن سيليكون حدود 24 ساعت زمان نياز دارد، براي انجام مرحله‌ي بعدي، از قالب‌هايي كه قبلاً آماده شده بود، استفاده شد.

2 بعدازظهر - همان محل:

براي هر نفر يك قالب از قبل آماده شده بود و حالا زمان آن رسيده بود كه از قالب‌ها استفاده شده و عروسك را شبيه‌سازي كنند. حالا كامپوزيت به ميان مي‌آيد. شرکت کنندگان با استفاده از آموزش‌هاي تئوري که در ابتداي كلاس ارائه شد، رزين پلي‌استر به‌عنوان زمينه كامپوزيت حدود 50 گرم، کبالت به‌عنوان پرومتر (حدود 15 سي‌سي)، كربنات كلسيم به‌عنوان شارژر يا فيلر (حدود 20 گرم) را با هم خوب مخلوط كردند و در آخر هاردنر پلي‌استر (حدود 50 سي‌سي) به مخلوط اضافه گرديد و كامپوزيت تهيه شده را داخل قالب‌ها ريختند.

پس از حدود 15 دقيقه، قالب‌ها را باز كرده و عروسك شبيه‌سازي شده را كه در اثر واكنش‌ها هنوز بسيار گرم بود را از قالب‌ها بيرون آوردند.

واقعاً كه چقدر شبيه عروسك اصلي بود و كوچكترين جزئيات آن، كپي شده بود. در نهايت با استفاده از سمباده، لبه‌ها و زدگي‌هايي كه در خط جدايش قالب وجود داشت را هموار كردند.

4:30 بعداز ظهر- همان محل:

كارسوق تمام شده بود و اولياء و دانش‌آموزان چيزهاي زيادي ياد گرفتند و مطمئن هستیم كه خاطرات و دانسته‌هاي اين كارسوق، تا سال‌هاي سال در ذهنشان خواهد ماند و از آن استفاده خواهند كرد.

خاطراتي چند از زبان دانش آموزان و اولياء:

ـ امروز تجربه‌ي بسيار خوبي بود تا من با كامپوزيت آشنا شوم و اين همان گمشده‌ي من بود. گمشده‌اي كه سالهاست به‌دنبال آن هستم و اكنون در دبيرستان علامه حلي تهران آن را يافتم.

ـ اين اقدام يك روش نوين آموزشي و بسيار ارزشمند است. مي‌تواند در پرورش استعدادهاي ذاتي مؤثر و هوش معنوي و عملي دانش‌آموز را شكوفا كند، باعث ارتقاء اعتمادبه‌نفس و بارور شدن خلاقيت و ابتكار در دانش‌آموزان مي‌گردد. بدون شك پايه‌هاي علمي كشور و شيوه‌هاي نوين علمي در همين موقعيت‌ها شكل مي‌گيرد و تداوم مي‌يابد.

ـ با سلام و تشكر فراوان از شما مسئولان و آينده‌سازان نوجوان، برنامه بسيار باارزشي بود، هم به حيث تئوري و هم عملي، به‌خصوص براي بچه‌هايي كه فقط درگير برنامه‌هاي درسي و بازي‌هاي كامپيوتري و غيره مي‌باشند و از نظر كارهاي عملي تجربه چنداني ندارند. اميدوارم اين برنامه تداوم داشته باشد.

ـ قبل از اينكه در اين كارسوق شركت كنم، حتي نمي‌دانستم كامپوزيت چيست و كجا كاربرد دارد. وقتي اختراعاتي را كه با استفاده از علم كامپوزيت صورت گرفته بود را از آقاي صرافين شنيدم، واقعاً حيرت‌زده شدم. مخصوصاً آن بتن سبك را. در كل براي من جالب بود كه ساعاتي با كامپوزيت و مواد كامپوزيتي كار كنم.

ـ كارسوق خوبي بود. نحوه‌ي قالب‌سازي و ساخت خيلي چيزها را ياد گرفتم و خيلي خوش گذشت و به ياد بچگي كمي خميربازي هم كرديم و از ديدن عروسك‌هاي پلاستيكي لذت برديم.

ـ برنامه مناسبي بود چون با كامپوزيت به طور كامل و جامع آشنا شديم و تجربه‌ي عملي كار با مواد را پيدا كرديم.

ـ ضمن خسته نباشيد، از تشكيل كارسوق كامپوزيت و آشنايي دانش‌آموز و اولياء محترم با اين علم خواهشمند است در صورت امكان ادامه يابد.

ـ بي‌شك امروز يكي از روزهاي زيبا براي فرزندم خواهد بود. او در اين روز علاوه بر آنكه با مبحث جديدي در حوزه علم آشنا شد به كاربرد عملي آن نيز به‌صورت كاربردي كاملاً واقف شد و خاطره امروز قطعاً تأثير فراواني در جهت‌گيري‌هاي آينده او خواهد گذاشت. و اين همه نيست، الا به همت والاي مسئولين و دست‌اندركاران دبيرستان و همچنين تلاش استاد گرامي و همكار ايشان. لذا بر خود واجب مي‌دانم از همه شما عزيزان تشكر نموده و از خداوند متعال توفيقات روزافزون را طالب باشم. اميدوارم با تكرار و استمرار چنين تجربه‌هايي باعث پيشرفت راندمان باشيد. پيشنهاد مي‌كنم اين موضوع به‌صورت مستمر ادامه پيدا نمايد.

ـ اين كارسوق، كارسوق بسيار مفيد و خوبي بود. اما بهتر بود كه كمي چيزهاي تخصصي‌تر گفته مي‌شود يا تركيبات مواد به‌كار رفته و نحوه درست كردن آن را مي‌گفتند. براي مثال بدنه هواپيما. اين كارسوق در عمل خوب بود.

ـ چيز اصلي كه ياد گرفتيم و مي‌توانيم از آن در زندگي و كارهاي خود استفاده كنيم، ساخت كامپوزيت است كه مزيت‌هاي زيادي نسبت به ديگر چيزها دارد، از جمله سبكي، راحتي، ارزاني و... كه مي‌توانيم در پروژه‌ها از آن استفاده كنيم. خيلي خوب بود.

ـ ضمن تشكر از زحمات اساتيد محترم. آشنايي، علوم جديد و از نزديك كار عملي انجام دادن براي من لذت‌بخش بود. اميدوارم كه تداوم داشته باشد.

ـ با عرض سلام و خسته نباشيد از برنامه خوب كارسوق كامپوزيت، اميدوارم اين كارسوق‌ها كه آموزنده و آموزشي براي دانش‌آموزان است، همچنان ادامه داشته باشد، چون هم از لحاظ انتخاب شغل آينده، هم آموزش يك نوع مهارت و پرورش استعداد كشف نشده و شكوفا شدن دانش‌آموز مي‌شود، باز هم متشكرم.