گزارش اولين دوره مسابقات علوم عصب شناختي

اولين دوره مسابقات علوم عصب شناختي جمعه 25 مهرماه در دبيرستان علامه حلي برگزار گرديد

 

به نام او،با یاد او

اولين دوره از مسابقات علوم عصب‌شناختيدر ايران با حمايت و همكاري ستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي شناختي، انجمن علوم و فناوري شناختي، گروهِ رياضيات زيستِ پژوهش­گاه دانش‌هاي بنياديو دبيرستان علامه‌حلّي تهران جمعه 25/مهر ماه  برگزار گردید.

دانشمندان عرصه علوم عصب‌شناختي بر آن هستند تا درباره مغز و اجزاي سازنده آن بيشتر بدانند و به طور مثال رابطه فعاليت‌هاي مغزي را با حافظه و يادگيري در انسان بهتر بشناسند. سئوالات متنوّع درباره مغز و زمينه گسترده فعاليت‌ها باعث شده تا رشته‌هاي مختلف زيست‌شناسي در رياضيات، فيزيك، مهندسي كامپيوتر تا علوم عصب‌شناسي، روانشناسي و حتي فلسفه در پيشرفت اين شاخه جديد علم سهم مهمي به‌ عهده داشته باشند. عوامل متعددي باعث شده است كه اين علم از ابتدا، بر طبيعت ميان رشته‌اي حوزه‌هاي تحقيق، تأكيد داشته باشد و به صورت كارگروهي در آزمايشگاه‌هاي معتبر دنيا، بيشترين اهميت را داشته باشد.

اولين دوره از مسابقات علوم عصب‌شناختي در ايران نيز چنين هدفي را دنبال مي‌كند و قصد دارد از همان ابتدا دانش‌آموزان علاقه­ مند از همه رشته‌هاي مرتبط، انجام مسابقه، ادامه تحقيقات علمي، كارگروهي و فعاليت جمعي را تجربه نمایند.

مراحل مقدماتي و آموزشي اين مسابقه از تابستان سال 92 آغاز شد و اولين كارگاه عصب‌شناسي با حضور تيم‌هايي از دبيرستان‌هاي تهران و شهرهاي ديگر در دبيرستان علامه‌حلّي تهران توسط اساتيد پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي در شهريورماه92 برگزار شد. در اين برنامه در كنار استفاده دانش‌آموزان از سخنراني آقاي دكتر عباسيان، كارگاه‌هاي ثبت سيگنال و پردازش سيگنال در آزمايشگاه‌هاي گروه زيست برگزار گرديد.

دانش‌آموزان و تيم‌هاي شركت‌كننده در 6ماهه دوم سال 92 ضمن ارتباط با مسئولان اين مسابقه در پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي، تحقيقات و آزمايش‌هاي خود را ادامه دادند و به يادگيري و تجربه موارد لازم پرداختند.

روز جمعه 22فروردين93كارگاه نيم‌روزه‌اي از ساعت 9 الی 15 در دبيرستان علامه‌حلّي تهران برگزار گرديد كه اغلب تيم‌هاي تهراني به همراه يكي از تیم­های دانش­آموزان شهرستانی در اين كارگاه شركت كردند و ضمن آشنايي با چند دستگاه جديد در زمينه ثبت و پردازش سيگنال‌هاي عصبي از نزديك با ايده‌هاي يك­ديگر درباره ادامه كار آشنا شدند.

مرحله اصلي اين مسابقه  25 مهر ماه 93 در دبيرستان علامه‌حلّي تهران برگزار گردید.

در مرحله نهایی این مسابقه از بین 50 تیم که از ابتدا کار تحقیقاتی خود را شروع کرده بودند 8 تیم توانسته بودند با کار و تلاش پیگیر کار خود را به مرحله نهایی برسانند.

در مراحل ابتدایی در کنار 4 تیم از دبیرستان علامه حلی ، تیمهایی از دبیرستانهای حلی 2 و 3 و 4 و دبیرستانهای فرزانگان 1 و 2 و دبیرستان خرد و دبیرستان سما، همچنین تیمهایی از شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان،یزد و رشت شرکت کرده بودند .

تیمهایی که به مرحله نهایی رسیدند عبارت بودند از:

یک تیم از دبیرستان علامه حلی –که اعضای تیم عبارت بودند از: 5 نفر از دانش آموزانی که امسال سال سوم هستند و در رشته تجربی و ریاضی تحصیل می کنند و کار خود را از تابستان 92 یعنی بعد از پایان سال اول دبیرستان آغاز کردند. نام اعضای تیم:

امیررضا حاجی انزهایی- بهزاد حق گو –علیرضا فرد زاد- محمدرضا اصولی –آریا حسن پور

دو تیم از دبیرستان علامه حلی 4

یک تیم از شهید اژه ای اصفهان

یک تیم از شهید هاشمی نژاد مشهد

یک تیم از دبیرستان فرزانگان 1 تهران

یک تیم از دبیرستان خرد

یک تیم از دبیرستان سما

روز جمعه، این مسابقات، با داوری آقایان دکتر عباسیان از اساتید برجسته پژوهشگاه دانشهای بنیادی، آقای دکتر نیلی معاون پژوهشی آی پی ام، و آقای دکتر ولیزاده از اساتید برجسته فیزیک کشور برگزار شد .

 

 در پایان تیم دبیرستان علامه حلی به همراه یکی از تیمهای دبیرستان علامه حلی 4 به عنوان تیمهای برتر این مسابقات انتخاب شدند.

 

همچنین در جریان این برنامه، آقای پروفسور مایکل نیچه، استاد نوروفیزیولوژی از دانشگاه گوتینگن آلمان و پیشرو در زمینه تحریکات مغزی غیر تهاجمی، ضمن حضور در دبیرستان علامه حلی در جریان روند کار تیمهای شرکت کننده در این مسابقات قرار گرفت.

پروفسور مایکل نیچه، از تاریخ 20 مهر تا 27 مهر در ایران حضور دارند و ضمن ارائه کارگاههای آموزشی در دانشگاههای امیرکبیر و اصفهان در بیمارستانهای امام خمینی، فارابی و پژوهشکده علوم شناختی به ایراد سخنرانی پرداختند.


در ادامه بخشی از مصاحبه دکتر نیچه را می خوانیم:

من پروفسور نيچه ، استاد نوروساينس دانشگاه گوتين‌گِن هستم. براي اولين بار جهت شركت در ورك‌شاپ به ايران سفر كرده‌ام، و خوشبختانه فرصت خوبي هم پيدا كردم كه در برنامه‌اي فوق‌العاده از دبيرستان علامه حلی تهران حضور بهم رسانم.

تحقیقات اصلي من بررسی عکس العملهای انسان هنگام تحريك مغز از بيرون جمجمه می باشد و همچنین در مورد بعضي مشکلات باليني مثل كساني كه دچار عارضه‌هاي حركتي و سكته مي‌شوند، تحقيق می کنم.

خيلي خوشحالم كه در ايران اين فعاليت‌هاي علمي هم زمان با دیگر کشورهای پیشرفته صورت مي‌گيرد و بخصوص خيلي خوشحال شدم که امروز شاهد انجام این اتفاق در سطح دبيرستان بودم.

من امروز از آزمایشگاههاي دبيرستان بازديد كردم. این فعالیتها باعث تحسين بود كه توسط دانش‌آموزان جوان انجام شده بود. پروژه‌هايي كاملاً خوش‌آتيه بود كه از سطح بالای تفکرعمومي برمي‌آيد و معرف آن است.که این علوم هر روز بوسيله متن‌ها و نوشته ها به افراد مختلف منتقل مي‌شود و اين امر باعث ایجاد علاقه‌مندي به علم مي‌شود. پروژة(ثبت و بررسی تحریک عصبی بر روی سوسک ) بسيار عاليست.