گزارش برگزاری مرحله پایانی حلی نت نهم

نهمین دوره مسابقات برنامه نویسی حلی نت با معرفی برگزیدگان کشوری در 24 بهمن ماه به کار خود پایان داد.

 

 

باسمه تعالی

بالاخره روز موعود فرا رسید و انتظار بچه های حلی نتی به سر رسید . از همان اوائل صبح روز پنجشنبه 23 بهمن ماه بچه ها به محل مسابقات آمده بودند. قرار این بود که پذیرش از ساعت 8 صبح شروع بشه ولی خیلیها از ساعت 6 صبح ، وقتی هوا هنوز تاریک بود  در دبیرستان علامه حلی منتظر بودند.

تا ساعت 8 تقزیباً همه تیمهای رده الف و تعدادی از تیمهای رده ب آمده بودند. پذیرش به علت ازدحام جمعیت ، با مشکل مواجه شد و به همین دلیل افتتاحیه با 45دقیقه تاخیر آغاز گردید.

 

مراسم افتتاحیه با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و پس از نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و پخش کلیپی از مسابقات گذشته، معاونت پژوهشی دبیرستان علامه حلی تهران پشت تریبون قرار گرفتند.

آقای عمویی پس از سلام و احوالپرسی و  گفتن خیر مقدم، از بوجود آمدن ایده اولیه حلی نت و اهداف آموزشی آن گفت. ایشان توسعه و تقویت آموزش کامپیوتر در اقصی نقاط کشور علی الخصوص مناطق محروم را از اهداف بزرگ برگزاری این مسابقات اعلام کرد.

پس از آن آقای جوان ، دبیر نهمین دوره مسابقات حلی نت گزارشی در مورد تعداد شرکت کنندگان دادند و سپس در مورد نحوه برگزاری مرحله حضوری توضیحاتی ارائه کردند.

مراسم افتتاحیه تمام شده بود و بچه ها گروه گروه به سمت سایت کامپیوتر حرکت می کردند. پس از پذیرایی مختصر ، شرکت کنندگان پشت کامپیوتر های خود که با شماره مشخص شده بود قرار گرفتنتد.

بلندگوی سالنها به صدا در آمد و توضیحاتی در مورد نحوه ورود به پورتال مسابقات و ارسال سئوالها ارائه گردید. استرس و هیجان را می شد به راحتی در صورت بچه ها دید. سئوالها توزیع شد و مسابقه رده الف آغاز گردید. خیلی طول نکشید که اولین بادکنک زرد به یکی از تیمها تعلق گرفت. همه با نگاهشان بادکنک را دنبال کردند تا اون تیم را بشناسند. و پس از آرام گرفتن بادکنک ، به کارشان ادامه دادند. بادکنک زرد دوم و سوم و چهارم و.... تیمها یکی یکی اولین سئوال رو حل می کردند و بادکنکشون رو تحویل می گرفتند.

خیلیها هنوز بادکنک زردشون رو تحویل نگرفته بودند که یه بادکنک نارنجی وارد صحنه شد. دوباره حواسها پرت شد و بادکنک نارنجی سر جایش قرار گرفت. دوباره تلاش و تلاش و تلاش ..........

 

ولی مثل اینکه سئوالها سخت بود. خیلی طول کشید تا یه بادکنک نارنجی دیگه به سالن مسابقات بیاد. ولی خوب تقریباً همه بادکنک زرد داشتند.

باز هم تلاش و تلاش و تلاش .....

 

یه بادکنک آبی ................................................................................ و دومیش وووووووووووووووووووووووووووووو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و حالا بادکنک صورتی وارد گود شد. ولی ............................................................................  هنوز خیلیها فقط یه بادکنک زرد دارند.

دیگه چیزی تا آخر مسابقه نمانده. نفهمیدم کسی تونست بادکنک دیگری بگیرد یا نه. ولی خوب بچه ها خیلی تلاش کردند و مسابقه رده الف تمام شد.

حالا نوبت بچه های بزرگتر بود. رده ب ای ها که حالا نماز خونده بودند و نهار شون رو با دوغ صرف کرده بودند، خیلی با شور و شوق از پله ها بالا اومدند و پشت کامپیوتر هاشون نشستند.

 

مسابقه اونها ساعت 13:20 شروع شد . در یک چشم به هم زدن ، یکی از بادکنکهای زرد به بازی اومد. و چندین دقیقه بعد دومیش . نمی دونم سئوالها ساده تربود یا وضعیت علمی  رده ب ایها بهتر بود. کار ادامه داشت. زرد ها و نارنجی های بیشتری شرف حضور در مسابقات را پیدا کردند. ولی بادکنک آبی ، فکر کنم فقط دو یا سه تا به بازار آمد. کار که رسید به صورتی ، خیلیها خسته شده بودند.

دوغ هم کار خودشو کرده بود. خواب بر چهره بچه ها مستولی شده بود. ولی به هر زحمتی بود بادکنک صورتی راه خودش را پیدا کرد.

بشنوید از اونطرف:.

تا رده ب ای ها مسابقه خودشون رو بدهند رده الف ای ها نماز رو خونده بودند و بعد از نهار یکساعت استراحت کرده بودند. و از ساعت 15 در کارگاه بازی ریاضی که تدارک دیده شده بود ، مشغول تفکر بودند. اونها به گروههای 20 نفره تقسیم شدند و بازیهای ریاضیاتی و هوش را به صورت گروهی انجام دادند و امتیازکسب کردند.

گروه دختران که بیشترین امتیاز را کسب کرد در این بخش مقام اول را کسب کرد و جایزه گرفت.

کارگاه بازی ریاضی که تمام شد ، تازه اذان مغرب را گفته بودند و مسابقه بچه های رده ب هم تمام شد. بعد از نمازو پذیرایی ، نوبت سمینار ها بود.

دو سمینار برای هر دو گروه برنامه ریزی شده بود. سمینار اول با موضوع بیت کوین توسط آقای مهندس نیکزاد از فارغ التحصیلان دبیرستان و سمینار دوم توسط مهندسان اسعدی و خامس پناه با موضوع  ابر شبکه ای ارائه گردید که برای بچه ها خیلی مفید بود.

بعد از سمینار ها بچه ها شام را میل کردند. دیگه ساعت 10 شب شده بود و نوبت به برگزاری مسابقات شبانه بود. قرار بود به صورت اختیاری کسانی که دوست دارند در مسابقات شبانه شرکت کنند که در آن مجبور بودند تا صبح بیدار مانده و  برنامه ای را بنویسند که برنامه تیم آنها در سرور بازی کامپیوتری ای که قبلاً توسط تیم فنی مسابقات نوشته شده بود بازی کند و در مصاف با برنامه دیگر تیمها برنده شود.

کار با توضیحات مسابقه شبانه در آمفی تئاتر مرکز آغاز گردید. انتظار این بود که خیلی از تیمها در این قسمت برنامه شرکت نکنند، ولی سالن پر بود از بچه های مشتاق و علاقمند که بی صبرانه منتظر شروع مسابقه بودند. پس از توضیحات مسئولین ، بچه ها به سالن مسابقات رفتندو کار را آغاز کردند.

ابتدا باید تکه برنامه ای را از سرور مسابقه دانلود کرده و پس از اعمال تغییرات آن را برای اجرا دوباره به سرور ارسال کنند. کار شروع شد. پسران در دبیرستان علامه حلی و دختران در خوابگاه منطقه 11 آموزش و پرورش تهران ، مدرسه دخترانه بنت الهدی مسابقه را دنبال کردند.   

حالا بچه های دو رده الف و ب با هم در سایتهای مرکز مشغول برنامه نویسی بودند. واقعاً وضعیت عجیبی بود. شلوغ و پر جنب و جوش. حدود 260نفر پشت کامپیوترها نشستند و تا صبح برنامه نوشتند و پلک نزدند. عده ای هم که لپ تاب داشتند ، در نمازخانه و کلاسهای دیگر ، مشغول مسابقه بودند. خلاصه همه تا صبح کار کردند و ساعت 8 صبح کد برنامه ها را به مسئولین مسابقات تحویل دادند.

صبحانه تا ساعت 9 سرو شد ولی بچه ها خواب بودند و خسته.

طبق قرار اختامیه ساعت 10 آغاز گردید. جمعیت در سالن موج می زد. شرکت کنندگان ، اولیا، مسئولین مرکز، مسئولین آموزش و پرورش، شرکتهای حمایت کننده مالی و.... در مراسم شرکت داشتند.

طبق معمول مراسمها، قرآن –سرود و کلیپی از روز گذشته مسابقات . بعد هم تشکر معاونت پژوهشی از عوامل و دست اندر کاران و حضار.

خیلی از بچه ها دیگه نمی تونستند بیدار بمانند و همانجا روی صندلیهای آمفی تئاتر چشمهاشون بسته شده بود. نمی شه گفت خواب بودند. چون استرس اختتامیه و انتظار شنیدن نتایج ، خواب رو از سر خیلیها پرانده بود.

مراسم ادامه داشت. سخنرانی آقای جوان ، دبیر مسابقات و گزارش برگزاری مرحله نهایی واعلام کردن برنده مسابقات شبانه با کد رمز توسط ایشان برنامه بعدی بود.

آقای رضوی مدیریت دبیرستان سخنران بعدی بودند که ضمن اعلام آمار استانهای شرکت کننده در این دوره از مسابقات که 23 استان بود ، از استقبال گسترده دانش آموزان تقدیر کردند.

حالا نوبت به اعلام نتایج بود. نه ببخشید!، یک کلیپ دیگه هم هست که باید پخش بشه.

پس از نمایش کلیپ آقای جوان پشت تریبون قرار گرفتند و با دعوت از مسئولین حاضر در سالن، مراسم اهدای جوائز را آغاز کردند.

خوب شروع می کنیم:

 تیم برتر کارگاه بازی ریاضی :

خانمها:مليكا مرتضوي - طناز باقري - مريم كياني - آتنا سوري - موژان مجيد - سحر آقاخاني - فاطمه نقي پور - زينب نوروزي - يكتا سركمري ملينا فرشباف - هستي نكويي - فاطمه زين آبادي - دينا كشوري - شقايق مساواتي - سيده نهاله فاطمي

هرکدام برنده جایزه یک عدد فلش مموری

 

 

تیمهای برتر رده الف :

تیم سوم : تیم B.Y.M.Z             آقایان بهنود مسعودی و یاشار ظروفچی از  دبیرستان علامه حلی 5 تهران

برنده جایزه دو دستگاه تبلت معادل مبلغ هفت میلیون و پانصد هزار ریال

تیم دوم : تیم Syntax error      آقایان کیوان رضایی و محمد معین تیموری اطهر از دبیرستان علامه حلی تهران

برنده جایزه دو دستگاه تبلت معادل مبلغ ده میلیون ریال

ووووو

تیم اول : تیم Max-Flow          آقایان امیر آدر مهر و پارسا تاجیک از دبیرستان علامه حلی تهران

برنده جایزه دو دستگاه تبلت معادل مبلغ پانزده میلیون ریال

 

تیمهای برتر رده ب :

تیم سوم : تیم WLKS                آقایان پیمان جبار زاده گنجه و محمد روغنی از  دبیرستانهای شهید هاشمی نژاد مشهد و

                                              شهید سلطانی کرج

برنده جایزه دو دستگاه تبلت معادل مبلغ ده میلیون  ریال

تیم دوم : تیمCore Dumped    آقایان رضا سلطانی و سیدمحمد امین خدایی اطهر از دبیرستانهای علامه حلی 2تهران و

                                          سادات اصفهان

 برنده جایزه دو دستگاه تبلت معادل مبلغ پانزده میلیون ریال

ووووو

تیم اول : تیم  قابلمه                   آقایان امیر کیوان محتشمی و علی حقانی از دبیرستان علامه حلی تهران

برنده جایزه دو دستگاه تبلت معادل مبلغ بیست میلیون ریال

 

در آخر هم همه حضار و برندگان روی سن جمع شدند و با هم عکس یادگاری گرفتند و ..

و نهمین دوره مسابقات حلی نت به پایان رسید و حلی نتیها در انتظار درخشش در دهمین دوره تلاش میکنند.