اطلاعیه‌ی شماره‌ی 1 گروه کامپیوتر برای پایه‌ی اول

 

به نام خداوند جان و خرد      کزین برتر اندیشه بر نگذرد

با سلام و تبریک سال تحصیلی جدید و آرزوی سالی با برکت و سرشار از موفقیت، چند نکته در مورد بخش آموزشی (کلاس‌های درس) گروه کامپیوتر شایان ذکر است که در ادامه عنوان می‌شود:

نکته اول: همه‌ی کلاس‌های آموزشی به جهت کیفیت بهتر آموزش، به دو گروه A و B تقسیم می‌شود. امسال نیز مطابق روالِ قبل، این تقسیم بندی انجام شده است. گروه A و B تفاوت هویتی ندارند و طرح درس نیز تقریباً یکسان است، اما معمولاً سرعت پیشروی در گروه B بیشتر است و در پایانِ یک مقطعِ زمانی مشخص، حجم بیشتری از طرح درس در مقایسه با سطح A به آن‌ها آموزش داده شده است.

 نکته دوم: امتحانات هماهنگ (نظیر میان‌ترم، پایان‌ترم و یا امتحانات زنگ آزمون) به صورت مشترک بین سطح A و B برگزار خواهد شد، یعنی یک نوع سؤال برای هر دو سطح در نظر گرفته می‌شود. البته معمولاً در هر امتحان، سؤالاتی امتیازی در نظر گرفته می‌شود (مثلاً کل آزمون به جای 20 از24 نمره طرح می‌شود)، به این ترتیب طبق نکته اول درامتحانات هماهنگ که به صورت مشترک برای سطح A و B برگزار می‌گردد، دانش آموزان گروه B می‌توانند به سؤالات امتیازی بیشتری پاسخ دهند و این امتیاز آن‌ها در قبال آموزش سخت‌تر و فشرده‌تر نسبت به گروه A خواهد بود.

نکته سوم: از آنجا که وظیفه و کار اصلی دانش‌آموزان سال اول در درس برنامه‌نویسی و (تمارین کلاسی و منزل)، نوشتن و به عبارت دقیق‌تر تایپ کردن برنامه است، برای این منظور باید سرعت تایپ دانش‌آموزان افزایش یابد تا بتوان در یک زمان مشخص، تعداد تمرین‌های بیشتری را حل نمود. از این رو برای تایپ دانش آموزان سال اول نیز نمره در نظر گرفته شده که در نمره‌ی پایانی آن‌ها (درست مثل تمرین ها و کوییزها) تأثیر مستقیم خواهد داشت. برای این منظور از یک نرم افزار آنلاین به اسم ZType استفاده می‌شود. شما می‌توانید با رفتن به اینجا به راحتی در Normal Mode تایپ خود را امتحان کنید تا برای آزمون آن در کلاس آماده شوید. شیوه‌ی ارزیابی نیز توسط سایت دبیرستان و همچنین معلمین شما به اطلاع خواهد رسید، فعلاً تا می‌توانید تمرین کنید! نمره نهایی شما ضرب سه عدد نهایی است که ZType اعلام می‌کند:

یکی Final Score که امتیاز نهایی است، بسته به اینکه تا چند مرحله پیش رفته و کلمات را تایپ کنید، این امتیاز تغییر می‌کند. هر چقدر تعداد مراحل طی شده (که رفته رفته سخت می‌شوند) بیشتر باشد طبیعتاً امتیاز بیشتری کسب خواهد شد. دومین نمره اعلام شده مربوط به Accuracy یا همان دقت شماست، اینکه موقع تایپ کلمات تا چه حد دقیق بوده‌اید، مثلاً اگر برای تایپ کلمه computer تا comp آن را درست تایپ کنید و بعد بر اثر اشتباه، از t شروع به تایپ کنید، به ازای هر بار فشردن دکمه غلط از نمره Accuracy کسر خواهد شد. مثلاً اگر همه کلمات را درست تایپ کنید Accuracy برابر 100% خواهد بود و اگر از هر 10 حرف، یک حرف را غلط تایپ کرده باشید، Accuracy برابر 90% خواهد شد.

همچنین با هر بار تایپ کردن غلط، ضریب امتیاز شما 1 خواهد شد، این ضریب، ضریب امتیاز شما به ازای تایپ صحیح هر حرف است که با تایپ با دقت بالا می تواند به بیشتر از 1 نیز ارتقا پیدا کند، اما به محض اولین اشتباه دوباره به 1 باز می‌گردد. نمره‌ی آخر نیز مربوط است به تعداد کلمات درستی که در هر دقیقه تایپ می‌کنید. به این ترتیب با ضرب این سه نمره یک نمره کلی به دست می‌آید (البته نمره نهایی شما جذر ضرب این سه عدد خواهد بود!) که بر اساس آن نمره می‌گیرید.

نکته چهارم: محیطی که باید در آن برنامه‌های خود را به زبان ++C بنویسید، Code Blocks نام دارد. این برنامه را (که حدود 98 مگابایت است) می توانید از اینجا دانلود کنید (احتمالاً اگر نتوانستید آن را دانلود کنید نسخه‌ای از آن در یک لوح فشرده داده خواهد شد، البته اولویت با این است که معطل نکنید! همین الان آن را دانلود و نصب کنید تا هر چه سریع‌تر با محیط آن آشنا شوید). شروع آشنایی اولیه با این برنامه بر عهده معلمین عزیز است. احتمالاً به زودی راهنمایی برای نصب آن نیز در سایت مدرسه در بخش گروه کامپیوتر آپلود خواهد شد. برای گرفتن این فایل می توانید به سایت سر بزنید و آپلود شدن چنین راهنمایی را چک کنید. ممکن است راهنما در آپدیت شده‌ی همین اطلاعیه درج شود، پس همین اطلاعیه را نیز مجدداً ببینید.

نکته پنجم: تمارین به صورت کاملاً آنلاین تحویل گرفته می شوند و تعدادی تدریس‌یار نیز برای حل تمارین در مدرسه خواهند بود. مهلت ارسال تمرین ها ساعت 22:00 جمعه است، درست یک هفته پس از آپلود تمارین. به این ترتیب تمرین‌ها نیز جمعه ها در سایت مدرسه و در قسمت گروه های آموزشی، در بخش گروه کامپیوتر قرار خواهد گرفت و زمان شروع حل کردن و مهلت ارسال آن برای کل دانش آموزان یکسان (تا جمعه بعد) خواهد بود. جزئیات بیشتر در مورد نحوه‌ی ارسال تمارین متعاقباً در سایت قرار خواهد گرفت.
تبصره 1: تأخیر برای ارسال تمارین حداکثر تا یک هفته پس از مهلت قانونی قابل پذیرش است.
تبصره 2: نمره حداکثری که می تواند به یک تمرین تعلق بگیرد مطابق جدول زیر است:
در موعد مقرر 100 درصد
یک روز تأخیر 90 درصد
دو روز تأخیر 70 درصد
سه روز تأخیر 50 درصد
چهار روز تأخیر 30 درصد
پنج روز تأخیر 0 درصد
شش روز تأخیر منفی 50 درصد
هفت روز تأخیر منفی 100 درصد
به این ترتیب برای کسب نکردن امتیاز منفی، باید تحت هر شرایط تمارین را بفرستید!
تبصره 3: در صورت تقلب دادن یا گرفتن، نمره منفی 200 درصد درج خواهد شد. کپی بودن فایل‌ها توسط برنامه‌های هوشمند کامپیوتری تعیین می‌شود.
 
نکته ششم: دانش‌آموزان ممتاز کل پایه برنامه‌ی ویژه‌ای دارند. این دانش‌آموزان در زنگ کامپیوتر از رفتن به کلاس خود معاف بوده و به یک سایت مشخص خواهند رفت. در این زمان، به حل تمارین خود که معلم در کلاس برایشان تعیین کرده است، خواهند پرداخت. این دانش‌آموزان برای آموزش، عصرها در مدرسه حضور پیدا می‌کنند (زمان دقیق آن متعاقباً اعلام خواهد شد). نمره‌ی پایانی این دانش آموزان 20 در نظر گرفته می شود.
تبصره 1: حضور در این کلاس اختیاری است، یعنی دانش‌آموز می‌تواند در عین داشتن توانایی و مجوز شرکت در این کلاس، در آن شرکت نکرده و به کلاس درسی عادی خود برود.
تبصره 2: یکی از شروط ادامه حضور در این کلاس، نمره آوردن در آزمون هایی است که هر 3 هفته یکبار برگزار می‌گردد.
تبصره 3: یکی از شروط ادامه حضور در این کلاس، رضایت معلم از حل تمارین محول شده توسط دانش آموز است.
تبصره 4: چنانچه دانش‌آموزی، بنابر نظر معلم کلاس مورد نظر، نتواند به حضور در این کلاس ادامه دهد، باید به کلاس عادی خود برگردد و تا 6 هفته دیگر، حق ورود به این کلاس را ندارد. چنانچه در این 6 هفته، صلاحیت وی مجدداً احراز شد، می تواند با تأیید معلم کلاس مربوطه و مسئول گروه کامپیوتر به این کلاس برگردد.
تبصره 5: زمانی که یک دانش آموز جزء دانش آموزان ممتاز باشد، باید تمارین مربوط به همان کلاس را انجام دهد و نیازی به انجام تمارین عادی کلاس خود ندارد. چنانچه پس از یک دوره‌ی زمانی مشخص، شرایط مورد نظر برای ماندن در این کلاس را نداشته باشد، نمره‌ای از طرف معلم کلاس ممتاز برای تمارین وی در مدتی که در کلاس عادی خود نبوده درج می‌شود و از آن پس نیز باید مانند سایر دانش‌آموزان به حل تمرین‌های محوله بپردازد.
تبصره 6: سایر قوانین مربوط به این کلاس متعاقباً در کلاس مربوط به آن‌ها اعلام خواهد شد.
 
گروه آموزشی کامپیوتر