توضیحاتی پیرامون مسابقات خوارزمی و...

 

بسمه تعالی

پژوهشگر گرامی

  با سلام

اکنون که پس از تلاش فراوان و گذر از داوری های متفاوت و دشوار توانستید طرح خود را در سی امین سمینار علوم و فنون ارایه دهید و امتیاز داوری مناسبی کسب کنید، زمان آن رسیده که طرح خود را در جشنواره های علمی کشور شرکت داده و از مزایای آنها بهره مند گردید.

توصیه ما این است که به موازات حضور در جشنواره های متفاوت، سعی کنید طرح خود را در سازمان ثبت اختراعات و اکتشافات ثبت نمایید.

جشنواره های پیش رو:

  1. دهمین مسابقه پژوهشگران جوان سمپاد

  2. شانزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی

  3. جشنواره علمی پژوهشی آموزش و پرورش شهر تهران

توصیه های عمومی جشنواره های فوق الذکر:

الف) برای حضور در جشنواره های فوق، آماده سازی و تکمیل مقالات طرحها، اساسی ترین رکن محسوب می شود. داوری و قضاوت طرح ها در مراحل اولیه، فقط و فقط از طریق بررسی مقالات صورت می گیرد. لذا داشتن مقاله ای خوب و بی عیب و نقص، مهمترین و بزرگترین گامی است که باید برداشته شود.

برای نوشتن مقاله شیوه نامه های متفاوتی وجود دارد، که یک نمونه آن در ضمیمه1 می باشد. همچنین حتما مقاله ها را با کمک دبیر راهنمای پروژه تهیه کنید و سپس توسط یکی از دبیران ادبیات ویرایش نمایید.

مقاله باید کاملا گویا و مستند نوشته شده باشد و تصاویر و جداول و نمودارها به تعداد مناسبی استفاده گردد. مراجعه به دفترچه گزارش پروژه می تواند بسیار مفید باشد. به عبارت دیگر مقاله باید به گونه ای نوشته شده باشد که در نبود شما از طرح تان دفاع کند.

ب) برخی از جشنواره ها در مراحل پایانی خود، فیلمی مستند از پروژه ها را درخواست می کنند. لذا خوب است که از مراحل پیشرفت پروژه خود فیلم و عکس مناسب تهیه کنید، تا در ساختن فیلم مستند مشکلی نداشته باشید.

ج) در بسیاری از جشنواره ها، کسب تاییدیه از مراکز تحقیقاتی، صنعتی و دانشگاهی، صحت عملکرد طرح شما را بیشتر نمایش می دهد و در نتایج موثر است. لذا در این مورد خوب است که پیگیری های لازم را به عمل آورید.

مختصری در رابطه با جشنواره ها:

1- دهمین دوره مسابقه پژوهشگران جوان سمپاد :

این مسابقات که در ابتدا با نام "حمایت از پروژه های دانش آموزی سمپاد" آغاز گردید، با هدف توسعه و پژوهش و ترویج پژوهش محوری در آموزش و مساله محوری در پژوهش، بین مراکز سمپاد کل کشور برگزار گردید و در آن از پروژه های برگزیده حمایت مالی انجام می گیرد. زمان نهایی تحویل مقاله ها و فرمهای ثبت نام این مسابقه 25 فروردین 1393 می باشد. برای ثبت نام، فرم ثبت نام را که شامل شناسنامه طرح، جریان طرح و مشخصات مشاوران طرح است را از سایت helli.ir در بخش معاونت پژوهشی، دانلود کرده و تکمیل نمایید. سپس فایل فرم تکمیل شده را به همراه فایل های زیر بر روی لوح فشرده (CD) به همراه پرینت آنها تا 25 فروردین تحویل دفتر معاونت پژوهشی نمایید.

فایل هایی که باید روی CD باشد:

  1. فرم ثبت نام

  2. تصویر (اسکن) تاییدیه ها، تقدیرنامه و شرح جوایز دریافتی مربوط به طرح

  3. مدارک و مستندات مربوط به هر طرح ،شامل (متن مقاله-عکس –فیلم-جداول-نمودارها-نقشه و...) منتها بصورت فایل word  یا PDF و عکس ها بصورت jpg .

لازم بذکر است نتایج تا 10 شهریور ماه 1393 اعلام خواهد شد.

2- شانزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی:

این مسابقات که در دو بخش بین المللی و جوان برگزار می گردد، با هدف فراهم نمودن زمینه های مناسب برای دانش آموزان و هنرجویان دوره متوسطه در عرصه پژوهش،نوآوری،ابتکار و اختراع برگزار می گردد و در این دوره از جشنواره ارتقا کیفی طرح ها از اولویت های اصلی می باشد. گروه های شانزده گانه علمی این جشنواره عبارتند از : برق و الکترونیک، کامپیوتر، مکاترونیک، مکانیک، عمران، علوم زیستی و پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، فیزیک و نجوم، شیمی، نانوتکنولوژی، ریاضی، زبان و ادبیات فارسی، علوم دینی و قرآن پژوهی، علوم اجتماعی و روانشناسی، هنر و معماری و ...

آخرین مهلت ثبت نام در این جشنواره 31 فروردین ماه اعلام گردیده است.

در این جشنواره جوایز مختلف نقدی و معنوی برای برگزیدگان کشوری در نظر گرفته شده است. اما باید دقت کنید که تسهیلات ورود به دانشگاه فقط به طراحان 1 و2 به شرط داشتن حداقل 35 درصد سهم مشارکت تعلق می گیرد. جهت ثبت نام فرم های مربوطه از قسمت معاونت پژوهشی سایت helli.ir و یا سایت خوارزمی دریافت کرده و پس از پرینت، تکمیل نموده و به همراه لوح فشرده شامل مقاله- عکس طراحان و تصویر شناسنامه طراحان (طبق فایل راهنما) تحویل دفتر پژوهشی دهید.

3- اولین جشنواره علمی و پژوهشی پژوهش سراهای دانش آموزی شهر تهران:

این جشنواره به منظور آشنایی با دستاوردهای علمی و پژوهشی دانش آموزان نخبه با محورهای چندگانه زیر برگزار می گردد:

الف) برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش آموزان

ب) برگزاری مسابقات (روباتیک- هوافضا- ادبی- هنری- سازه ماکارونی- برنامه نویسی)

ج) ارایه مقالات دستاوردهای پژوهشی دانش آموزان

د) برگزاری المپیاد و بازیهای خلاق

زمان مسابقه 27، 28 و29 فروردین ماه 93 می باشد و حداکثر تا 20 فروردین باید انجام پذیرد. جهت ثبت نام به دفتر پژوهشی مراجعه نمایید.

 

معاونت پژوهشی