گروه پژوهشی ریاضی

 

بخش پژوهشی گروه ریاضی

بخش پژوهشی گروه ریاضی با هدف ایجاد فضایی برای فعالیت، مطالعه و رشد دانش آموزان علاقه مند به ریاضیات و ارائه ی قسمت های مختلف این حوزه برای عموم دانش آموزان شروع به کار کرده است که میتواند برای بسیاری از دانش آموزان دریچه ی جدیدی به این علم باشد و سبب علاقه مندی آنان به بخش های مختلف آن شود و برای نیل به این هدف از ابزارهای مختلفی استفاده میکند.

این بخش برای پیگیری هر کاری در ارتباط با ریاضیات که در کلاس درس ریاضی جایی ندارد، فعالیت میکند. این فعالیت ها شامل برگزاری کلاس پژوهشی ریاضی در ساعت پژوهشی، برگزاری کلاس های فوق برنامه و انواع فعالیت های متنوع مرتبط با ریاضیات در اتاق ریاضی مدرسه است. از قبیل انواع بازی های فکری، معماهای ریاضی، مطالعات مختلف برای دانش آموزان علاقه مند، برگزاری مسابقات و کارسوق ها و کلوپ ریاضی برای کسانی که میخواهند مسائل درسی بیشتری حل کنند.

-        کلاس پژوهشی ریاضی

-        کلاس های فوق برنامه

·        اوریگامی

اتاق ریاضی برای دانش آموزان علاقه مند به قسمت های مختلف ریاضیات یا دانش آموزانی که بخواهند با قسمت های مختلف این علم آشنایی بیشتری پیدا کنند کلاس های فوق برنامه ای ترتیب داده است تا دانش آموزان بتوانند علاقه مندی های خود را پیگیری کنند.

از جمله ی این کلاس ها، کارگاه هفتگی اوریگامی یا همان "هنر کاغذ و تا" است که برخلاف تصور غالب که آن را صرفا کاردستی و سرگرمی میدانند، این هنر، قسمت بسیار مهم و بزرگی از هندسه است و کاربردهای صنعتی بسیار زیادی از طراحی پروتئین برای ساخت دارو تا ساخت سلول های خورشیدی ماهواره ها و ساختمان های مقاوم در برابر زلزله دارد.

 

 

اما برای آشنایی بیشتر دانش آموزان و اینکه دانش آموزان بتوانند با آگاهی بیشتری کلاس ها یا کارگاه های مورد علاقه ی خود را انتخاب کنند، اتاق ریاضی در روز اول آبان ماه، فیلم مستندی از دانشمندان اوریگامی و کارهایشان با نام Between the Foldsرا در آمفی تئاتر مدرسه به نمایش گذاشت و پس از آن اقدام به ثبت نام برای دوره ی اوریگامی کرد.

·        رمزنگاری

·        خلاقیت و تفکر نوآور

·        بازی ها و استراتژی ها

·        مسائل خلاقانه ریاضی

-        اتاق ریاضی

·        بازی ها

-     اتللو

-     بلاکاس

-     ابالون

-     پنتاگو

-     کوریدور

-     پیلوس

-     مراکش

-     اینساید

-     گابلت

-     کوارتو

-     اکلیپس

-     هگز

-     روبیک ها

-     گره های توپولوژیک

·        مسابقات

-     اتللو

 

 

اتللو که یکی از بازی های پرطرفدار اتاق ریاضی به حساب میاید، در تمام دنیا مورد علاقه ی علاقه مندان به ریاضیات است و به همین جهت فدراسیون جهانی (www.worldothellofederation.com) برای این بازی ریاضی تشکیل شده و مسابقات بین المللی برای آن برگزار میشود.

برای برگزاری این دوره مسابقات دانش آموزان ابتدا دوره ی آموزشی کوتاهی را خواهند گذراند که در آن با استراتژی ها و تکنیک های فکری بازی آشنا خواهند شد و پس از آن وارد مسابقات میشوند.

در این دوره از مسابقات بیش از 150 نفر از دانش آموزان شرکت کرده اند و مسابقات از نیمه ی آبان ماه آغاز خواهد شد.

 

-     هگز

 

 

·        معماها

·        مطالعات

·        کلوپ ریاضی

·        کارسوق ها

-     کارسوق کارزار

تاریخ: 27 مهرماه 1391

زمان: 10 صبح تا 4 بعد از ظهر

پایه: اول دبیرستان

تعداد دانش آموزان شرکت کننده: 65 نفر

شرح: در این کارسوق دانش آموزان به تیم های چهار نفره تقسیم شدند و هر گروه به نام یکی از شخصیت های شاهنامه فردوسی نامگذاری شده بود. در روز اجرا به هر گروه یک میز چهار نفره اختصاص داده شد که افراد گروه باید در طول برنامه سر میز خود باشند مگر اینکه برای یکی از کارهای تعریف شده از سر میز بلند شده باشند. در ابتدا به هر گروه 60 امتیاز اختصاص داده شد و گروه ها میبایست برای بدست آوردن بیشترین امتیاز تلاش میکردند. راه های کسب امتیاز در این مسابقه عبارت بودند از خرید و حل سوال، نبرد، پیکار و دوئل. سوالات در سه رده سختی با عناوین "سخت"، "فرسخت" و "سترگ" طراحی شده بود و برای خرید هر سوال مقداری از امتیاز تیم به عنوان بهای سوال(به تر تیب 10، 20 و 30 امتیاز) از تیم گرفته میشد و در صورت حل سوال بهای راه حل درست( به ترتیب 20، 50 و 90 تا 120 امتیاز) به تیم بازگردانده میشد.

 

نبرد انفرادی شامل بازی های تک نفره ی فکری بود و برد آن برای گروه 50 امتیاز در بر داشت.

در جریان مسابقه هر تیم حداکثر میتوانست یک بار تیم های دیگر را به پیکار دعوت کند و سه بار به دوئل که در این صورت نماینده ی دو تیم پای میز مسابقه میرفتند و برنده دوئل 15 درصد و برنده ی پیکار 30 درصد از امتیاز بازنده را از آن خود میکرد. بازی پیکار، بازی دالان(Quoridor) بود.

در طول مسابقه رده بندی 10 تیم برتر روی پرده ی تمایش دیده میشد.

به تیم های برتر جوایزی اهدا شد.