گزارش کارسوق سایکوفیزیک

اولین سری از کارسوق‌های علوم اعصاب شناختی باشگاه فیزیک دبیرستان علامه‌حلی تهران

در تاریخ پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ کارسوق سایکوفیزیک، از اولین سری کارسوق‌های علوم اعصاب‌شناختی باشگاه فیزیک در دبیرستان علامه‌حلی برگزار شد. سایکوفیزیک دانش اندازه‌گیری کمّی رابطه میان محرک‌های فیزیکی و پاسخ‌های ادراکی انسان است.

در این کارسوق شرکت‌کنندگان در طی تعدادی کارگاه ابتدا به صورت عملی آموزش دیدند. در طول کارسوق با استفاده از اطلاعاتی که در طی کلاس‌ها به دست می‌آوردند، برنامه‌هایی را به عنوان تمرین با استفاده از نرم‌افزار سایکوپای (یک کتابخانه نرم‌افزاری با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون) می‌نوشتند. این برنامه‌ها شامل تست‌هایی مثل اندازه‌گیری سرعت عکس‌العمل (Reaction Time)، خطای دید و … بود.

برنامه زمانی کارسوق به این صورت بود که شرکت‌کنندگان در کلاس‌هایی به صورت بخش‌های ۱ ساعته که بین هر کدام حدود ۱۰ دقیقه استراحت بود حضور می‌یافتند. در ابتدای هر بخش مباحث مختلف مثل ریاضیات، تحلیل داده‌ها، نمودار، برنامه‌نویسی با سایکوپای، سایکوفیزیک و … را فرا‌می‌گرفتند. سپس با استفاده از مباحث، یک برنامه یا تست سایکوفیزیک می‌نوشتند و خودشان با انجام دادن تست، داده‌های خروجی را تحلیل می‌کردند.

کارسوق از ساعت ۸:۳۰ آغاز شد و تا ساعت ۶ بعد‌از ظهر همان‌روز ادامه یافت. در بخش آخر کارسوق، پروژه‌ای به دانش‌آموزان گفته‌شد و قرار شد که این پروژه را با استفاده از آموزش‌هایی که دیدند انجام دهند. سپس آن را در تاریخ ۱۰ تیر تحویل‌دهند و با نظر مدرس کارسوق، گواهینامه خود را دریافت کنند.

شرکت‌کنندگان کارسوق دانش‌آموزان دوره دوم دبیرستان تا دانشجویان کارشناسی رشته‌های علوم‌پایه و مهندسی بودند.

در ادامه نیز می‌توانید تصاویری از این کارسوق را مشاهده کنید.