پژوهشی | کار سوق

 

تعريف

كارسوق يك دوره كوتاه مدت آموزشي در يك موضوع خاص است. این کلمه معنای لغت به لغت کلمه انگلیسی  Work Shop(کار +سوق(بازار)) می باشد.

 

هدف

يافتن دانش‌آموزان خلاق و مبتكر با حصول سطح متوسطي از آگاهي‌هاي كلاسيك.

به بيان ساده:كشف استعدادهاي خاص و تقويت روحيه خلاقيت و آفرينندگي

 

اركان

کارسوقهای مختلف ، با شیوه های گوناگونی برگزار می گردند. اما سعی شده است که حداقل از یکی از روشهای زیر برای انتقال اطلاعات در آنها استفاده گردد.

ـ سخنراني       ـ نشست‌هاي مختلف     ـ نمايشگاه                 ـ مسابقه

ـ گفتگو          ـ آزمايش                  ـ بحث                     ـ كارگاه علمي

ـ ساير روش‌هاي متنوع براي آموزش

دومین دوره کارسوق و مسابقات علوم اعصاب شناختی

با سمه تعالیدومین دوره مسابقات سراسری علوم عصب شناختی با حضور بیش از 150 دانش آموز دختر و پسر از مدارس برگزیده سراسر کشور جمعه 22 اسفند ماه  در محل دبیرستان علامه حلی تهران آغاز گردید.در این مسابقات که حدود یک سال به طول خواهد انجامید ، تیمهایی از تهران ، مشهد، آمل ، اصفهان و دیگر شهرهای کشور حضور دارند.در مراسم آغازین این مسابقات ابتدا دکتر عباسیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه فیزیک نظری ، توضیحاتی را پیرامون نحوه برگزاری مسابقه ارائه دادند و ضمن تشکر از تیمهایی که در دوره گذشته  این مسابقات شرکت داشتند افزودند : فعالیت خوب بچه ها باعث شد تا نظر خیلی از دانشمندان و مسئولین به این مسابقات جلب گردد.سپس سرکار خانم دکتر خواجه وند فارغ التحصیل دبیرستان فرزانگان توضیحات کلی در رابطه با سایکو فیزیک ارائه دادند.خانم دکتر طوسی دانشجوی دکتری الکترونیک در IPM توضیحاتی را برای کار با دستگاه EEG ارائه  دادند.در ادامه برنامه آقای دکتر محسن عمرانی فارغ التحصیل علامه حلی و استاد دانشگاه کویینز در رابطه با "عصب شناسی سیستم حرکتی" صحبت کردند.پس از آن دستگاه دریافت سیگنال عصبی میان تیمهای شرکت کننده توزیع گردید.در ادامه برنامه ، دانش آموزان برگزیده دوره قبل گزارشی از فعالیتهای خودشان را ارائه دادند. سپس طریقه کار با دستگاه spikerboxتوسط آقای سعید اکبر زاده آموزش داده شد.در ادامه برنامه ، شرکت کنندگان کار را در آزمایشگاه دنبال کردند.

گزارش کارسوق ریاضی

کارسوق ریاضی با موضوع پلیومینو جمعه 2 آبان ماه برگزارگردید گزارش برگزاري كارسوق پليومينوكارسوق پليومينوها با محوريت بررسي ساختارهاي دوبعدي و سه‌بعدي موجودات رياضي به نام پليومينو از طريق حل مسأله و معما در روز جمعه 2 آبان ماه، با حضور 37 دانش‌آموز پايه‌ي اول دبيرستان و پنج نفر از دبيران و مربيان رياضي برگزار شد. در اين كارسوق، پس از گروه‌بندي دانش‌آموزان به‌صورت گروه‌هاي سه‌نفره (و يك گروه چهار نفره) يك سخنراني عمومي صورت گرفت تا دانش‌آموزان با پليومينوها آشنايي اوليه پيدا كنند و روند برگزاري كارسوق را بدانند. در بخش نخست سه ارائه‌ي 50 دقيقه‌اي به‌صورت موازي برگزار شد كه در آن‌ها از هر گروه، يك دانش‌آموز مي‌بايست شركت مي‌كرد.سپس بخش اصلي كارسوق به‌مدت دو ساعت و نيم اجرا شد. اين بخش شامل حل مسأله (پرسش)، حل معمّا (كاوش) و پروژه‌ي ساخت پليومينوهاي سه‌بعدي از طريق مكعب‌هاي ساخته‌شده با كارت، به‌صورت گروهي بود. حين برگزاري اين بخش، پذيرايي انجام شد و پس از پايان بخش اصلي، براي استراحت، ناهار و نماز به دانش‌آموزان يك ساعت وقت داده شد.در بخش نهايي كارسوق، مسابقه‌ي بين گروهي وجود داشت. در اين مسابقه كه به‌صورت دو نفره انجام مي‌شود، افراد هر گروه به‌صورت جدا از هم با فردي از گروه ديگري بازي مي‌كردند. پس از انجام 10 سري بازي، اين بخش هم به پايان رسيد. در پايان توضيحاتي راجع به روش برد بازي و كاربردهاي پليومينوها داده شده و كتاب پليومينو از «سولومون گولوم» نيز معرفي شد. پس از جمع‌بندي امتيازها و معرفي تيم برنده، جوايزي با حضور معاونت پژوهشي به افراد برنده اهدا شد. 

کارسوق قالب سازی و کامپوزیت گروه مکانیک

بچه‌های گروه مکانیک جمع‌اند. جمعیت به بیش از 27 نفر می‌رسد. شروع کارسوق با توضیحاتی در رابطه با ساخت چارچوب قالب آغاز گردید. هر گروه که شامل 3 دانش‌آموز بودند، جهت ساخت قالب سیلیکونی چارچوب‌های خود را ساخته و سپس با یادگیری آموزش‌های ساخت قالب، قالب‌های سیلیکونی خود را روی یک شیء (خرس قطبی و یا پاندا) ریختند.حال نوبت به زمان استراحت برای قالب سیلیکونی بود تا حالت بگیرد و سفت شود. زمان مورد نیاز برای اینکه این قالب به قالبی مورد استفاده تبدیل شود، 4 الی 5 ساعت می‌باشد.در این زمان طولانی ، کار با قالب‌های آلژیناتی برای دانش‌آموزان تشریح شد و برای نمونه از صورت یکی از آنها قالب گرفته شد.بچه‌ها یاد گرفتند که چگونه قالب آلژیناتی را بسازند و هر گروه از یکی از دستان اعضای گروه قالب گرفتند. در این نوع قالب‌ها جزئیاتی مانند اثر انگشت باز سازی می گردد.حال نوبت به استفاده از کامپوزیت رسید که می‌بایست داخل قالب‌های ساخته شده را با آن  پر نمود، رزین + هاردنر + اسید + تیتان + کربنات کلسیم ترکیبی مناسب برای پرکردن قالب است که قالبهای با کیفیتی را ایجاد می کند.  با پایان قالب‌گیری خرس قطبی و پانداهای ما از قالب خارج گشتند.

گزارش کارسوق هوافضا

  گزارش كارسوق هوا فضا ـ ساخت گلايدر در حالي كه آخرين روزهاي مهر ماه را سپري مي‌كنيم، دبيرستان علامه‌حلي اقدام به برگزاري كارسوقي تحت عنوان ساخت گلايدر نمود.به طور کلی کارسوقها در دبیرستان علامه حلی برای دانش آموزان پایه اول برنامه ریزی می گردد. کارسوق هوافضا اولین کارسوق سال تحصیلی جدید بود که در آن 22 نفر از دانش آموزان ثبت نام و شرکت کردند.اين كارسوق دربرگيرنده مطالبي همچون آشنایی با مکانیک پرواز ، آشنایی با هوافضا و عملکرد هواپیما و ساخت گلایدر بود.كارسوق ساعت 8 صبح روز پنجشنبه با ياد و نام خداوند متعال آغاز گرديد. در ابتدا توضيح كلي توسط آقاي عيني مسئول گروه مکانیک در رابطه با نحوه برگزاري و زمان‌بندي طراحي و ساخت براي دانش‌آموزان ايراد گرديد. سپس آقاي مهندس رنجبر جلسه را با مفاهيمي چون آشنايي با هوا فضا و كاربردهاي آن ادامه دادند. آموزش كار با ابزار و نحوه ساخت گلايدر، از ديگر مراحل كارسوق بود.پس از استراحتي 30 دقيقه‌اي ، مرحله ساخت كارگاهي آغاز گردید. در این مرحله دانش آموزان می بایست بر مبنای اطلاعاتی که از توضیحات تئوری فراگرفتند ، یک طرح را که به نظرشان بهتر و مناسب تر است را از بین 7 طرح ارائه شده انتخاب کرده و آن را می ساختند. بخش اول این مرحله  تا اذان ظهر ادامه يافت. پس از فريضه الهي نماز و صرف ناهار ، بخش دوم مرحله ساخت ادامه یافت. اين مرحله با مشاركت اولياء جذابيت بيشتري به‌وجود آمد آنها با استفاده از وسایلی که در اختیارشان قرار داده شد گلایدرهای خود را ساختند و در نهايت با بالانس كردن گلايدرها  مرحله  ساخت  به پایان رسید.در ادامه کارسوق سه مرحله مسابقه برگزار شد که دانش آموزان می بایست بهترین رکورد را ثبت نمایند.طرح گلایدر ، دقت و نحوه ساخت وطریقه پرواز دادن در انجام پرواز بهتر بسیار موثر بود.پس از آن و محاسبه امتیازات هر تیم ، مسابقه بین 5 تیم برتر برگزار شد و در نهایت كارسوق با برتري 3  دانش‌آموزان پايان يافت و به نفرات برتر جوایز ارزنده ای تعلق گرفت.اسامی نفرات برتر:1-    محمد امین برد پیشه2-    طاها اصفهانی3-    سبحان آقایی    

گزارش کارسوق آردواینو(الکترونیک)

بسم الله الرحمن الرحیمگزارش کارسوق گروه الکترونیک “ساخت روبات نوریاب با استفاده از آردوینو“چهارشنبه و پنج شنبه 6 و7 آذرماه سال 1392امسال برای اولین بار در گروه الکترونیک برنامه کارسوق با عنوان ساخت روبات نوریاب با استفاده از آردوینو برگزار شد. آردوینو به طور کلی یک سخت افزار متن باز است که میتواند با وصل شدن به کامپیوتر برنامه ریزی شود. این برنامه ریزی به ما اجازه میدهد تا بتوانیم به سادگی پروژه هایی را که نیاز به پردازش دارند انجام دهیم. ساخت روبات نوریاب نیز به عنوان یک پروژه عملی که از گلوگاه های پردازشی و الکترونیکی زیادی برخوردار است که کار در زمینه آنها موجب افزایش دانش و تجربه دانش آموزان است، در نظر گرفته شد.روز اول کارسوق با معرفی برنامه کارسوق و گروه بندی تیم ها آغاز شد. با تقسیم 24 دانش آموز شرکت کننده با اولویت انتخاب­های خودشان 8 گروه سه نفره کار در کارسوق را آغاز کردند. در روز اول فعالیت تیمها بر روی کار با سخت افزاری پردازشی (آردوینو) متمرکز بود و با جوانب مختلف سخت افزار پروژه آشنا شدند.در پایان این روز تمامی گروه ها جوانب ذکر شده را مورد بررسی قرار دادند و تا ساعت 20 (پایان کارسوق در روز اول) از مدارهایی که در اختیار داشتند نتایج  کامل را دریافت کردند. فعالیت این گروه ها در این روز منجر به کسب توانایی بررسی تحلیل و کند و کاو اکثر جوانب پردازشی که در یک پروژه ممکن است نیاز باشد، شد.فعالیت بر روی ساخت روبات نوریاب در روز دوم با محوریت فعالیت  بر روی مدارات واسطی که برای برقراری ارتباط با ادوات مختلف لازم است، ادامه یافت. همچنین در روز دوم دانش­آموزان با تکنیکهای لحیم کاری و انجام تمرین لحیم کاری روی برد های الکترونیکی آشنا شدند. بعد از اینکه دانش آموزان با لحیم کاری برد­های سوراخدار آشنا شدند ، به تشریح طرز کار مدار درایور موتور با استفاده از دو ترانزیستور قدرت TIP41پرداختیم و سپس دانش­آموزان شروع به ساخت این مدار کردند.به طور کلی برنامه های روز دوم با توجه به اینکه بچه ها باید بردها را می ساختند و یک برد آماده برای آنها وجود نداشت از پیچیدگی بالاتری برخودار بود. این موضوع باعث میشد که دانش­آموزان بتوانند شرایط یک پروژه واقعی را تجربه کنند و دریابند که با محیطی سر و کار دارند که مشخص نیست مدار آنها کی و چگونه جواب خواهد داد و در عین حال میدانند هیچ چیز بیشتری برای حل مساله نیاز نیست. شرایطی که بهتر شدن عملکرد در آن فقط و فقط به یک چیز بستگی دارد "میزان تجربه افراد در انجام یک سری مهارت خاص "تجربه ای که اندوختن آن برای دانش­آموزان یکی از مهم ترین اهداف برگزاری این کارسوق بود.  دانش آموزان بعد از مدت زمانی تلاش برروی برد درایور موتور فعالیت خود را تغییر داده و از هر گروه (بسته به تصمیم خود دانش آموزان گروه) دو نفر شروع به ساخت بردهای سنسورهای روبات کردند که از دو برد تشکیل میشد و وجود نور در سمت راست و چپ را تشخیص میداد. در همین حین یک نفر دیگر از هر گروه فعالیت را بر روی ساخت بدنه روبات شروع کردند. این ساخت بدنه شامل لحیم کاری و آماده سازی موتورهای الکتریکی و سوار کردن آنها روی بدنه و همچنین آماده کردن بدنه برای نصب بردهای روی بدنه می­شد.در ساعت 18 روز دوم کارسوق همه تیم ها یک بدنه آماده شده همراه با بردآردوینو که روی آن نصب شده بود و بردهای سنسور آماده داشتند. از ساعت 18 به بعد تمامی فعالیت گروه ها بر روی راه اندازی موتور ها و ساخت و لحیم کاری مدار واسط متمرکز شده بود. در این شرایط با توجه به خستگی دانش آموزان و انجام المان های محوری کارسوق توسط همه گروه ها، امکان خروج دانش آموزان از کارسوق وجود داشت و در واقع در این ساعت کارسوق به حالت نیمه تمام درآمد اما گروه الکترونیک و همچنین سایت کامپیوتر (که برنامه نویسی آردوینو ها در آن انجام میشد) برای حضور دانش آموزان مهیا بود که این موضوع با استقبال دانش آموزان و حضور 70 درصدی آنها تا ساعت 20 ادامه داشت.در نهایت دو تیم توانستند به طور کامل روبات خود را راه اندازی کنند و بقیه تیمها نیز همگی، ضمن آشنایی با سخت افزار آردوینو و راه اندازی ورودی ها و خروجی ها مقدار نور را اندازه گرفته و میتوانستند تصمیم مناسب را برای جهت حرکت روبات بگیرند.یکی از این دوتیم (شهاب اسحقی، آرمان جعفر نژاد و آروین ضیایی) توانست که چرخ های خود را با قدرت مناسبی که از منبع تغذیه میگرفت و الگوریتمی که هوشمندی مناسب در تشخیص منبع نور از نویز محیط داشت به حرکت درآورد. و تیم دیگر (بابک اکبری،امیر حسین سلطان پور و  پوریان مرتضی آقا) توانست با استفاده از جریان کمِ پورت ها با قدرت کمتری چرخ های خود را به حرکت درآورد.در پایان کارسوق نیز روبات ساخته شده همراه با سخت افزار آردوینوی روی آن تحویل دانش­آموزان شد.سیدجاوید حقیقت حسینی –مسئول گروه برق و الکترونیک دبیرستان علامه حلی تهرانآذر ماه 92  

گزارش کارسوق سازه های ماکارونی تاریخ 92/8/3

بسمه تعالیگزارش کارسوق سازه های ماکارونی تاریخ 92/8/3کارسوق سازه های ماکارونی دبیرستان علامه حلی تهران با حضور دانش آموزان و اولیاء راس ساعت8:30 با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید درسالن همایشهای شهید بهشتی مرکزدر دو بخش آموزش تئوری و ساخت عملی آغاز گردید.بخش آموزش تئوری با مبحث مدلسازی و فرایند حل مساله و پیاده سازی آن در فیزیک مکانیک و استاتیک شروع شد و سپس اصول طراحی سازه مطرح شد و با دانش آموزان راجع به طرح های بهتر و علت انتخاب انواع طرح ها در سازه بحث گردید.این بحث با توضیحات کامل و بصورت کیفی درمورد اعضای فشاری و کششی جلو رفت تا به مبحث اعضای ضعیف و علل شکست سازه منتهی شد.دراین مرحله با استفاده از نرم افزار انواع طرح ها شبیه سازی و بارگذاری شد و اعضای ضعیف و علل شکست آنها در نرم افزار به نمایش درآمده و بررسی گردید.سپس شرکت کنندگان اصول طراحی را آموخته  و  با طرای و ساخت 2 نمونه سازه زیر آشنا شدند.1-سازه برج : در این قسمت دانش آموزان با طراحی برجی که بتواند با استفاده از مفاهیم استاتیک متقارن بوده ونیز با حفظ تعادل بالاترین ارتفاع ممکن را داشته باشد آشنا شدند.2- خرپای مقاومتی : سپس شرکت کنندگان ساخت گونه ای از خرپا که می بایست به نحوی طراحی گردد که درنهایت بتواند وزن فرد سازنده را تحمل کند را آموختند .سپس سازه ها ی ذکر شده توسط دانش آموزان طراحی گردید.بخش آموزش تئوری تا ساعت 12 به طول انجامیدو پس از آن دانش آموزان به اقامه نماز و صرف نهار پرداختند. مرحله ساخت عملی : در این مرحله دانش آموزان می بایست با توجه به آموزش هایی که در مرحله اول فرا گرفته بودند و با استفاده از ابزارها و وسایلی که در اختیار آنها قرار داده شده بود اقدام به ساخت سازه ها یی که خود طراحی کرده بودند نمایند ابتدا دانش آموزان به ساخت برج اقدام کردند  و تا ساعت 15 ساخت برج به پایان رسید برج های آنان جهت داوری آماده شدند و سپس دانش آموزان به ساخت خرپای مقاومتی مشغول گردیدند .در ساعت 16:30 این مرحله نیز به پایان رسید و سازه ها جهت آزمایش نهایی آماده شدند , در این مرحله تمامی دانش آموزان جهت انجام مسابقه حاضر شدند . مسابقه به این صورت برگزار شد که به انتخاب خود تیم یکی از هم گروهیها بر روی سازه ایستاده و مقاومت سازه در مقابل وزنش سنجیده شد.(حضور اولیاء در این مرحله و کمک به دانش آموزان جالب توجه بود.)درنهایت دانش آموزانی که توانستند بلندترین برج و مقاوم ترین سازه را بسازن به شرح زیر رتبه بندی شدند:مقام اول : سید طاها علوی –سپهر حاتم پور –امین علی باقریمقام دوم : شایان غفوری –سروش مرآتیمقام سوم : پارسا سلطانخواه –علی مظاهری –معین حقیقیکارسوق سازه ساعت 17:30 با برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان پایان یافت  

کارسوق

 تعريفكارسوق يك دوره كوتاه مدت آموزشي در يك موضوع خاص است. این کلمه معنای لغت به لغت کلمه انگلیسی  Work Shop(کار +سوق(بازار)) می باشد. هدفيافتن دانش‌آموزان خلاق و مبتكر با حصول سطح متوسطي از آگاهي‌هاي كلاسيك.به بيان ساده:كشف استعدادهاي خاص و تقويت روحيه خلاقيت و آفرينندگي اركانکارسوقهای مختلف ، با شیوه های گوناگونی برگزار می گردند. اما سعی شده است که حداقل از یکی از روشهای زیر برای انتقال اطلاعات در آنها استفاده گردد.ـ سخنراني       ـ نشست‌هاي مختلف     ـ نمايشگاه                 ـ مسابقهـ گفتگو          ـ آزمايش                  ـ بحث                     ـ كارگاه علميـ ساير روش‌هاي متنوع براي آموزش  امتياز روش كارسوقيـ كارسوق رهایي از قيود برنامه كلاسيك آموزشي است.ـ كارسوق بر اساس مفاهيم شهودي و نو زوایاي پنهان علوم پايه را بيان مي‌كند.ـ در كارسوق‌، ارائه دقيق و علمي از جريان‌هاي مختلف علوم بيان مي‌گردد.ـ كارسوق‌ها راه را برای آغاز سريع‌تر تحقيقات جدي دانش‌آموزان باز مي‌كنند.ـ كارسوق‌ها امكان درک و شهود به‌صورت عيني و انفرادي را برای دانش‌آموزان ايجاد مي‌كنند. تاريخچه اولين كارسوق‌ها دهه 70نخستين كارسوق‌هاي دانش‌آموزي در شهرهای مختلف ايران توسط سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان و با محوریت دبیرستان علامه حلي تهران در ارديبهشت 1371 برگزار گردیدند. مختصري از 5 كارسوق سال 711) كارسوق اول           10 و 11 ارديبهشت 71           تحت عنوان رياضي                 تهران2) كارسوق دوم           31 الي 2 مرداد 71                تحت عنوان رياضي                 اصفهان3) كارسوق سوم          21 الي 23 مرداد 71              تحت عنوان فيزيك                 يزد4) كارسوق چهارم        3 الي 5 شهريور 71               تحت عنوان فيزيك                 تهران5) كارسوق پنجم         22 الي 36 شهريور 71            تحت عنوان شيمي                 شهركرد پيامدهاي اين جنبش علمي در كشور1ـ پيام دكتر كامران وفا به چهارمين كارسوق فيزيك        دكتر كامران وفا: ـ يكي از بزرگترين فيزيكدانان نظري جهان                             ـ استاد دانشگاه هاروارد                             ـ مدرس دوره دكتري هارواردـ دكتراي خود را در زمينه نظريه ميدان‌هاي همديس و ابر ريسمان گذرانده و مدرس اين دوره دكتري در رشته ابر ريسمان است2ـ اين جنبش علمي در دهه 80 ثمر ديگري مي‌دهد.زمستان سال 1380: اعضاي انجمن علمي نانوتكنولوژي دانشگاه تهران به كمك مدرسان دبيرستان علامه حلي تهران اولين كارسوق دانش‌آموزي را پيرامون تغيير ساختار مواد نانومتري برگزار مي‌كنند.3- کارسوق عصب شناسی که به طور پیوسته تا سال 1385 برگزار می گردید منجر به تاسیس انجمن عصب شناسی کشورگردید و در نتیجه آن اولین مقاله کشور درمجله نیچر(معتبر ترین نشریه علمی جهان) توسط آقایان دکتررضا افراز ، یزدان بخش و فضل از فارغ التحصیلان دبیرستان علامه حلی تهران چاپ شد.4- کارسوق نجوم که آن نیز به طور پیوسته تا سال 1385 در کشور برگزار گردید و سرآغاز شرکت دادن دانش آموزان کشور در المپیاد جهانی نجوم بود. نمونه ای از کارسوقهای اخیر :1-    کارسوق بازی ریاضی –آبان ماه 902-    کارسوق پل ماکارونی –آذر ماه 90