گروه پژوهشی کامپیوتر

پيشينه‌ی گروه كامپيوتر دبيرستان علامه‌حلي تهران به سال ۱۳۶۶ بر مي‌گردد كه با تعداد ۴ كامپيوتر كار خود را با ورود اولين كامپيوتر‌هاي ۸۰۲۸۶ به كشور آغاز نمود. اما در اين ميان آنچه حائز اهميت است روند روبه رشد فعاليت‌هاي پژوهشي و آموزشي در اين گروه است. اين گروه نيز همانند گروه‌هاي ديگر مجموعه هم‌پاي مراكز دانشگاهي معتبر ايران با پيشرفت اين تكنولوژي پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته است. به طوري كه مقام‌‌هاي قابل توجهي در سطح كشور و جهان كسب كرده است و به جرأت مي‌توان گفت كه در هر محفل كامپيوتري در سطح كشور و جهان قدم گذاشته و نه در حد يك تيم دانش‌آموزي، بلكه در حد يك تيم قوي هم‌پاي دانشجويان به رقابت پرداخته كه از جمله مي‌توان به درخشش پروژه‌هاي اين دانش‌آموزان در سمينار‌هاي مهندسي برق ايران و جشنواره‌هاي خوارزمي و نمايشگاه‌هاي دانشجويي كشور و نيز درخشش تيم روبوكاپ در سال‌هاي گذشته به عنوان قهرمان جهان، سوم جهان و سایر مقام‌ها در سال در همين بخش اشاره كرد.اصولاً كارهاي انجام شده در اين گروه به دو قسمت آموزش و پژوهش تقسيم مي‌شود كه روند اهداف آن را مي‌توان اين‌گونه بيان كرد:

 آموزش

هدف كلي از آموزش كامپيوتر در اين دبيرستان ايجاد رابطه‌اي درست و منطقي و در خور توانايي‌هاي دانش‌آموزان علامه‌حلي با كامپيوتر مي‌باشد به طوري كه براي استفاده و پياده‌سازي ايده‌هاي خلاق دانش‌آموزان، يادگيري و آموزش يك زبان برنامه‌نويسي ضروري است. در ابتداي تشكيل سايت اين مجموعه به آموزش زبان QBasic، به عنوان زبان ساده و با قابليت فراوان پرداخته شد. پس از مدتي با توجه به فراگير شدن اين علم و جذابيت و علاقه دانش‌آموزان به زبان روز دنيا، به آموزش زبانPascalو سپس به زبان استاندارد و قويC روي آورده شد. هم اكنون نزدیک به یک دهه آموزش زبانCرا در دبيرستان علامه‌حلي تهران مي‌گذرانيم كه پس از اين مدت شاهد طرح درس و جزوات قابل ملاحظه و نیز کتب مختلف تألیفی در سطح سمپاد با رويكرد استفاده‌ی دانش‌آموزان سرآمد اين دبيرستان هستيم. به طوري كه آموزش درس زبانCبراي دانش‌آموزان سال اول هم‌پاي آموزش درس زبان پيشرفته دانشجويان دانشگاه مي‌باشد. همچنين با عنايت و توجه خاص مديريت اين مركز به اين درس، اين درس نه به عنوان يك درس جانبي بلكه به عنوان يك درس اصلي منظور گرديده است. لذا سرمايه خاص جهت برگزاري و روند آموزش و پژوهش آن ايجاد گرديده است به طوري كه در سال ۱۳۸۳ با احداث سایت بزرگ در دبيرستان و در سال ۱۳۹۱ با تأسیس دو سایت دیگر و خرید ۳۰ دستگاه کامپیوتر جدید و قوی و رساندن تعداد سایت‌های فعال مرکز به پنج عدد (به علاوه سایت‌های شبیه‌سازی روبوکاپ)، بستري مناسب جهت انجام فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي ايجاد گرديده است. لذا اين گروه هم‌اكنون با تعداد حدود ۱۰۰ كامپيوتر جهت انجام فعاليت‌هاي پژوهشي و برگزاری كلاس‌‌های درسي آماده آموزش و نيز شاهد روند پيشرفت دانش‌آموزان اين مركز مي‌باشد.

پژوهش

در قسمت پژوهشي نگاهي به سابقه و پروژه‌هاي مختلف دانش‌آموزان كافي است. اين گروه براي دانش‌آموزان علاقه‌مند به كارهاي پروژه‌اي و پژوهشي با ايجاد بستري مناسب و حمايت علمي، هر ساله پذيراي پروژه‌هاي مختلف دانش‌آموزي مي‌باشد. بسیاری از پروژه‌های این گروه در جشنواره‌ها و سمینارهای علمی مختلف ملی و بین‌المللی برگزیده شده‌اند. هر ساله در سمینار علوم و فنون تعداد زیادی از پروژه‌ها از سوی این گروه ارائه می‌شود که مورد بازدید و استقبال تعداد زیادی از بازدید کنندگان واقع می‌شود.

گروه پژوهشی کامپیوتر، شامل ۵ حوزه هوش مصنوعی، پردازش تصویر، بازی سازی و وب می شود که در ادامه توضیح مختصری در رابطه با آنها خواهیم داد:
هوش مصنوعی: هوش مصنوعی یکی از حوزه های اصلی کامپیوتر است که به بررسی روش هایی میپردازد که کامپیوتر بتواند رفتار های منطقی ای داشته باشد. در هوش مصنوعی روش های تصمیم گیری و انتخاب بهترین جواب از بین چند جواب و مسیر یابی و ..... مطرح میشود.
 
پردازش تصویر: پردازش تصویر یکی از مباحث زیر مجموعه هوش مصنوعی است که تمرکز بیشتری روی پردازش تصاویر دارد. در این بخش ورودی ها از نوع تصویر میباشد و خروجی میتواند یک تصویر یا یک عمل باشد. به عنوان مثال کامپیوتر میتواند با دیدن تصویر، تشخیص بدهد چه شي ای در تصویر وجود دارد.
 
بازی سازی: براي بيش‌تر مردم، تجربه بازي‌هاي كامپيوتري با خريد چند بازي از فروشگاه‌هاي كامپيوتري شروع مي‌شود و با جاگرفتن آن بازي‌ها در كمد اتاق‌شان به پايان مي‌رسد. فقط عده كمي هستند كه تشخيص مي‌دهند ساخت يك بازي به پيچيدگي ساخت يك فيلم پرهزينه هاليوودي است.
ماه‌ها برنامه‌ريزي و آماده‌سازي، نوشتن داستن بازي، شخصيت پردازي، استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته و قدرت بالاي كامپيوتری از 
جمله عوامل مهم براي ساخت يك بازي است.  هدف ما در این بخش کامپیوتر ساخت یک بازی ساده از صفر تا محصول کامل می باشد. بدین شکل که یک فرد بتواند آن بازی را انجام دهد و از آن لذت ببرد. در اینجا از پیشرفته ترین تکنولوژی های موجود برای ساخت بازی استفاده می شود و سعی می شود تا جای ممکن این مهارت ها به دانش آموزان آموزش داده شود.
 
وب: در این بخش با پایه های برنامه نویسی وب و زبان های توسعه هر بخش آن، آشنا می شویم تا بتوانیم وب سایت خود را طراحی کنیم.
امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش شبکه های اینترنتی، هر شرکت و سازمانی دارای یک وب سایت میباشد که در آن خدمات خود را عرضه میکنند که این مسئله بیانگر اهمیت این حوزه میباشد.
 
شبیه‌سازی روبوكاپ:در قسمت شبیه‌سازی نيز در صورت تمايل و ارائه‌ی تلاش از جانب دانش‌آموزان، محيطي مناسب براي به انجام رساندن یک کار تیمی قوی و نتیجه‌گیری مناسب فراهم مي‌شود.همچنین از مربیان مجرب و با سابقه‌ی عضویت تیم‌های روبوکاپ در دوران دانش‌آموزی که سابقه‌ی کسب مقام در مسابقات جهانی و ایران اوپن را دارند برای هدایت دانش‌آموزان استفاده می‌شود.